Żywot
Ś. Macieja Apostoła,
z
Pisma Ś. wybrany, Actor.
1. i
od innych dołożony.1
W
dobrym i mądrym porządku zostawił czeladkę swoję Król nasz,
daleko w widomej postawie, to jest na wysokie niebo i królestwo,
odjeżdżający Jezus Chrystus. Okrom wiernych słuchaczów swoich, w
osobnym ćwiczeniu swym miał przebranych uczniów swoich
siedmdziesiąt i dwu,2
jako w niższej szkole, i jako są dziś kapłani – a nad nimi na
wyższą dostojność obrał inych dwunaście, które nazwał
Apostoły, jako Biskupy. Nad któremi na nawyższej stolicy postawił
jednego Piotra, opokę, klucznika, i pasterza wszytkich owiec i
baranów swoich.3
Aby Kościół ś. jego był na wzór uszykowanego wojska,4
w którym są rotmistrze nad rotami, są mniejszy Hetmanowie nad
ufcami, a wszyscy jednego Hetmana nawyższego słuchają. Egzekucja,
i wykonanie rządu tego, wnet się zstała po wniebowstąpieniu i
odjachaniu na Królestwo niebieskie Jezusa Chrystusa Pana naszego. Bo
gdy się na tę wojnę duchowną z czartem, z światem, z ciałem, i
z ciemnościami Żydowskiej i Pogańskiej niewierności Apostołowie
gotowali, a świat Panu swemu Jezusowi pod moc i posłuszeństwo Jego
podbić mieli – Piotr ś. jako nawyższy hetman, obaczył iż im
wedle porządku Pańskiego, jednego Apostoła i starszego nad rotami
niedostawało. Po nieszczęśliwym zeszciu zdrajce onego Judasza,5
wakowała, dwunasta stolica Apostolska. Piotr tedy ś. czując się
być starszym nad oną czeladką Pańską pozostałą,6
i dozorcą rządu wszytkiego, i namiestnikiem Pana swojego –
widział tę potrzebę, iż dwanaście ma być Apostołów, aby się
postanowieniu Pańskiemu dosyć zstało, 7a
ta liczba upadkiem się Judaszowym nie targała, która figurowana
była i przeźrzana Duchem Ś. we dwunaście Patriarchach, aby tak
jako oni w tej liczbie byli ojcami Kościoła starego, w tejże
liczbie też ci zostawali ojcami i wodzami Kościoła nowego,
rodzajem już nie cielesnym ale duchownym, lepszym i doskonalszym,
jako lepszy i doskonalszy Kościół zaczynali. Toż się i w onych
dwunaście wolech miedzianych w kościele Salomonowym znaczyło,8
którzy na sobie miedziane morze abo wodę nosili, a trzej się
obracali na wschód słońca, trzej na zachód, trzej na południe, a
trzej na pułnocy, świat wszytek oznaczając, iż się przez te
dwanaście Apostołów, w jarzmie Chrystusowym wyćwiczonych, i w
roli Jego robiących, do Kościoła Chrystusowego przez Chrzest ś.
nawrócić miał. Toż potym i Jan ś. w Objawieniu widział miasto
na dwunastu drogich kamieniach osadzone i fundowane, mając bran
dwanaście.9
Chcąc tedy Piotr ś. liczbę tę napełnić, a na Judaszowe miejsce
inego posadzić, sam z urzędu swego braciej (których było sto i
dwadzieścia) opwiedział, iż tego potrzeba, aby na miejsce
Judaszowe jeden z uczniów Chrystusowych wstąpił, z tych którzy
byli w szkole i ćwiczeniu Jego, od początku i czasu, którego Jan
chrzcić począł.
10W
czym dał znać wiele potrzebnych i godnych uważaniu nauk. Naprzód,
iż Kościół Boży nie ma być, ani być nie może bez jednego,
któryby spraw i rządu wszytkiego dojźrzał, i wiedział czego
potrzeba, i czego nie dostaje do Chrystusowego postanowienia, i
pozyskowania dusz do jedności wiary ś. i zbawienia. 11K
temu
iż ten starszy moc mieć ma w Kościele od Pana swego, jako od
pryncypała, wziętą,
na stawienie urzędników Kościelnych. Gdy ten ś. Maciej od Piotra
ś. postanowiony, nie mniejszy był, a nie mniejszą moc miał jedno
jako Jędrzej, i Jan, i Jakub, i inni od Chrystusa samego obrani.
12Nad
to daje się znać po tym postępku Piotra ś. iż stan Apostolski w
Kościele Bożym nie ustaje, ale na miejsce jednego drugi wstępuje,
jako Pismo z Psalmu tamże Piotr ś. przywodzi,13
żeby biskupstwo odpadłego iny otrzymał, i na nie wstąpił. Co się
i w drugim Psalmie opisuje,14
gdzie mówi, iż w Kościele Bożym na miejsce ojców wstępują
synowie, i postanowisz je (Boże nasz) książętami nad wszystką
ziemią. 15Jeszcze
jest i przestroga w tem następowaniu jednego po drugim, iż miedzy
Apostołmi i źli być mogą, jaki był Judasz – ale złość
ludzka stolice i stanu nie traci ani maże, aby czci swej mieć nie
miał. Co gdy w Kościele Bożym widzim a ono źli siedzą na stolicy
Apostolskiej, gorszyć się nie mamy, ale nadzieję mieć, i prosić
Pana Boga mamy, aby po złym dał dobrego, a na miejsce utratnika,
dał dobrego duchownego gospodarza – jako tego zawżdy doświadczamy
w Kościele Bożym, iż chociaż który zły przełożony dla
grzechów naszych będzie, Pan Bóg nie zapomina domu swego, złego
odprawia, a na jego miejsce stawi i daje wiernego a mądrego sługę
czeladce swojej.
16Nakoniec
pokazuje się z tego postępku Piotra ś. iż na urzędy kościelne
dawani być nie mają nowacy, nieświadomi, i nieumiejętni w
rzeczach duchownych i kościelnych – ale ci którzy się w tym
ćwiczyli, i długo się w tej szkole prawa Bożego uczyli. Takim był
Maciej ś. stary uczeń Chrystusów, w pokusach próbowany, śmiercią
i krzyżem Pana swego doznany. Tego tedy i drugiego na imię Józefa
Barsabę, obrawszy Apostołowie i uczniowie ini, padli na modlitwę,
i prosili P. Boga, aby ze dwu jednego im naznaczył, któryby zasiadł
stolicę Judaszowę17
– i mówili: Ty Boże który znasz serca ludzkie, ukaż nam
któregoś obrał z tych dwu, aby wziął miejsce do posługi i
Apostolstwa, z którego wypadł Judasz idący na miejsce swoje.
Nauczeni od Mistrza swego Pana Jezusa, to wybieranie od modlitwy
poczęli. Bo i sam Pan nim ich samych obrał, całą noc się modlił
na górze18
– dając znać, z jaką pilnością P. Boga prosić potrzeba, aby
nam dał dobre przełożone, zwłaszcza duchowne – bo jako Prorok
mówi,19
gdy kapłani w sprawiedliwość i w cnoty wszelakie pobożności
ubrani są, weselą się święci wierni, i kwitną cnoty ich. Jako
gdzie zdrowy korzeń, drzewo kwitnie i rodzi – tak gdzie dobrzy
kapłani, lud zły być nie może – i gdy na ludzkie grzechy
wejźrzysz, domyślić się możesz (mówi jeden ś. Doktor)20
iż na kapłanach schodzi – jako gdy na drzewie rózgi są suche,
poznać może każdy, iż korzeń jego nie zdrowy jest. Po modlitwie
Apostołowie śś. puścili losy na onych dwu, i padł los na ś.
Macieja, i był policzony ku jedennaściom dwanasty – i ziściło
się Pismo:21
Puszczają się, prawi, losy na łono, ale P. Bóg je miarkuje. Acz
takie obieranie jako z osobliwości i z przywileju a obierania
Boskiego uczynione, brać się na przykład nie ma – gdyż inych,
wedle nas i czasów naszych, obyczajów do tego jest dosyć – i
zabronił Kościół takiego obierania przełożonych przez losy.22
I Hieronym ś. to gani, i inni. Bo nie ma się kusić P. Bóg, gdy
rozum inny obyczaj ukazuje. A ś. Dionizjus Areopagita namienia,23
iż tam losów miotania nie było, ale jakaś z nieba światłość
Macieja ś. ukazała. Z takiego się tedy obrania jasno pokazuje, iż
ś. Maciej nie tylo był starym uczniem P. Jezusowym, ale i cnót
wielkich Apostolskich pełen, którego tego tak wysokiego w Kościele
stanu dostojnym uczynili – na którym nie tylo Judaszowę onę
hańbę i sromotę świętemi swemi postępkami zgładził, ale inym
Apostołom (okrom Piotra w przełożeństwie) równy będąc, a
gorąco Chrystusa miłując, dla Niego robił, cierpiał, i świat do
wiary ś. pozyskował. 24A
gdy mu się do nauki i kazania ziemia Żydowska dostała (acz i
Macedonią pierwej zwiedził, i nauką swoją i cudami wielkimi
oświecił) wróciwszy się do Żydowskiej ziemie, wielki poczet
ludzi kazaniem i cudownemi dobrodziejstwy do Chrystusa przywiódł. O
co pojmany od Żydów, i na świadectwo dwu niezbożnych potępiony,
ukamionowany, i siekierą w głowę raniony, ducha Bogu oddał. Ciało
jego potym do Rzymu przeniesione jest, i odpoczywa w kościele Mariae
maioris,
na cześć Bogu w Trójcy jedynemu, którego sława słynie na wieki.
Amen.
1 XXIV. Febru. Lutego.
2 Łk 19; 10; 6, Mt 16.
3 J 1; 21.
4 Pnp 6. [Por. przekład Jakuba Wujka, Pnp 6,3: „wojska uszykowanie
porządnie”; i Hieronima (Vulgata), tamże: „castrorum acies
ordinata”. Przyp. J.Sz.]
5 Łk 6, Mt 10. [Por. Łk 6,16, Mt 10,4. Przyp. J.Sz.]
6 Łk 12. [Por. przekład Jakuba Wujka, Łk 12,42: „Który mniemasz
jest wierny a roztropny szafarz, którego Pan postanowił nad
czeladzią swoją”; i Hieronima (Vulgata), tamże: „Quis
putas est fidelis dispensator et prudens quem constituet dominus
super familiam suam”. Przyp. J.Sz.]
7 Liczba dwanasta jako
oznaczona.
8 1 Krl 7; 2 Krn 4.
9 Ap 12.
10 1. Starszego jednego potrzeba
w Kościele Bożym.
11 2.
Moc starszego
kościelnego wielka.
12 3. Stan Apostolski i stolice
nie ustają.
13 Ps 109(108). [U Skargi: „Psal.
106.”
Przyp. J.Sz.]
14 Ps 45(44).
15 4. Źli być na urzędach
Apostolskich mogą, a potym P. Bóg daje dobre.
16 5. Na urzędy kościelne nie dawać nowaków.
17 Dz 1.
18 Łk 6.
19 Ps 132(131).
20 Chrysost.
21 Prz 16.
22 Cap. Eccles. extra de sortilegio.
23 Dion. de Eccl. hier. cap. 5. par. 3.
24 Petrus de natalibus Epi. Equilien. cap. 149. lib. 3. de Sanctis
in Februario.
Źródło:
Ks.
Piotr Skarga, Żywoty
Świętych Stárego y Nowego Zakonu, ná káʒ̇dy dzień przez cáły
rok,
Kraków 1605, pomocniczo: Kraków 1598
Transkrypcja
typu „B”: Jakub Szukalski
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz