Hebrajskie
En-gedi,
greckie Engaddi,
Engadde, Engadi, Engadai, Engada, miasto
w południowej Palestynie, nad zachodnim brzegiem Morza Martwego,
nieopodal pustyni o tej samej nazwie. Za czasów Jozuego przeszło do
pokolenia Judy (Joz 15,62). Tam też krył się Dawid przed pościgiem
Saula. Znajduje się ok. 56 km na południowy wschód od Jerozolimy.1
Jest oazą słynącą niegdyś z winnic (Pnp 1,14), balsamu i palm,
skąd wedle tradycji wzięła się jego dawniejsza nazwa Chaseson
(Chasason) lub
Chaseson-Tamar
(Vulg.
Asason
thamar),
tj. odłamek palmy albo nacięcie na palmie, żwirowe zbocze góry z
palmami (2 Krn 20,2; por. Rdz 14,7).2
Za czasów św. Hieronima Engaddi było jeszcze przewspaniałą
wsią (vicus praegrandis), nazywaną
również świętą
(sacra).
W
swojej długiej historii Engaddi pełniło rolę miejsca kultu,
placówki wojskowej oraz ośrodka handlowego. Za czasów wojen
krzyżowych leżało w ruinach. Około roku 1806 rozpoczęto tu
badania archeologiczne. W rejonie tym odkryto kilka twierdz
pochodzących z okresu królestwa. Jedna z nich znajdowała się u
źródła, inna na szczycie wzgórza, skąd widać było
podróżujących w promieniu wielu kilometrów. W Engaddi odkryto
również pozostałości budynków z epoki żelaza i okresu
bizantyjskiego; a także trochę pozostałości zabudowań z czasu
Drugiej Świątyni (ok. 530-70 r. prz. n. Chr.).
Jest
tam synagoga z okresu Bizancjum, mury z kamieni polnych, skorupy,
warstwa popiołu. Na miejscu odkryto także pozostałości kilku
zabudowań, które nazwano Budynkiem Zukim, Budynkiem z Otoczaków (z
Zachodnim Mieszkaniem) i Budynkiem Północnym. Budynki zbudowane są
na podstawach prostokątnych, przeważnie z kamieni polnych. Niektóre
z nich posiadają podwórza, piekarniki i piece. Obecność
piekarników i pieców świadczy o długotrwałym użytkowaniu. W
okolicy znaleziono ponadto silos, roztrzaskane naczynia gliniane,
urządzenie o niejasnym przeznaczeniu (pod podłogą Zachodniego
Mieszkania), dwa wąskie kanały odpływowe (pod Budynkiem
Północnym), sprzęt domowy i kuchenny, słoje, dzbany, dzbanki ze
zniekształconymi uchwytami, miski (niektóre stożkowe), kilka
całych naczyń, kotły do gotowania (niektóre z kamiennymi
pokrywami), kilka dziobków lamp herodiańskich (jedna lampa w
całości), szara lampa, naczynia wapienne, kubki, kilka
prostokątnych basenów, waga, pozostałości palonego drewna (palmy,
tamaryszek, głożyna i drzewo z przywozu), duże żelazne gwoździe
od drzwi, liczne skupiska gwoździ wraz ze spalonym drewnem, żelazne
ostrza noży, kawałek ostrza piły, krople i większe ślady
topionego ołowiu (prawdopodobnie pozostałości pożaru), gwoździe
z brązu, brązowy uchwyt rzymskiego garnka, monety z brązu (połowa
z nich z czasu panowania Aleksandra Jannaja, króla i arcykapłana
Judei, tj. II/I w. prz. n. Chr.), kilka helleńskich monet i monet
srebrnych, w tym tyryjski szekel i monety nabatejskie.
Miejsce
stanowi pojedyncze stratum i przedstawia jeden okres. Według
ostatnich znalezisk osada mogła działać od VII w. prz. n. Chr. do
VI w. po n. Chr.
1 Według trasy dla pieszych wyznaczonej przez internetową mapę Google odległość ta wynosi 74,6 km.
2 Położenie Chaseson-Tamar nie jest znane, chociaż niektórzy badacze umieszczają je w pobliżu południowego krańca Morza Martwego, w El-Hasasa, między Engaddi a Betlejem. Oaza Engaddi znajduje się poniżej Morza Martwego w odległości ok. 56 km na południowy wschód od Jerozolimy. Zasilana stałym źródłem, jest oazą życia i barw pośród jałowego krajobrazu.
Bibliografia:
Gideon Hadas, 'En Gedi w: Hadashot Arkheologiyot: Excavations and Surveys in Israel, t. 118, wydanie elektroniczne, 2006.
Encyklopedja Kościelna (podług teologicznej encyklopedji Wetzera i Weltego), t. V, Warszawa 1874, s. 34.
Podręczna encyklopedya Kościelna, t. IX-X, Warszawa 1906, s. 414.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz