7.
Zarzut.
Mój
Boże,
mój
Boże,
twój błogosławiony sługa Augustyn
błagał
Ciebie, żeby
przyszedł Mojżesz,
i powiedział mu co miał na myśli przez niektóre miejsca Genesis:
Niech będzie mi wolno zapytać tego Ducha,
który napisał tę Księgę, dlaczego gdy Dawid
oczekiwał
wieści od wojska Joaba,
i gdy strażnik powiedział mu, że widział
człowieka biegnącego samotnie,
Dawid
wysnuł
z tej okoliczności, Że
skoro przyszedł samotnie, przyniósł dobre wieści?1
Widzę Gramatykę,
to słowo ma takie
znaczenie,
i tak jest zawsze przyjmowane, Dobre
wieści;
lecz nie widzę Logiki,
ani Retoryki,
w tym jak Dawid
mógł
dowieść, lub przekonać o tym że jego wieści były dobre,
ponieważ był samotny,
chyba że większe towarzystwo potęgowało
wrażenie zagrożenia, przez wypraszanie,
i wymuszanie obecnych zaopatrzeń:
Jakkolwiek by
było,
pewien jestem, że to co Twój Apostoł
mówi
do Tymoteusza,2
Tylko
Łukasz jest ze mną,
Łukasz,
i nikt inny jak Łukasz,
miało
w sobie
posmak skargi, i smutku:
Choć Łukasz nie żąda świadectwa zdolności,
postępu,
stałości,
i wytrwałości,
by
wspierać
ten
wielki
budynek,
nad którym
pracował św.
Paweł,
jednak św.
Paweł
jest dotknięty tym, że nie było nikogo poza Łukaszem,
do wsparcia.
Przyjmujemy, że św.
Łukasz był
Lekarzem,
i to pozwala na
wniosek
o
wiele lepszy,
że
w obecności jednego dobrego Lekarza,
możemy bardziej się cieszyć. To
nie
tylko
obywatelski duch godziwości, albo porządek co
poruszał Mojżesza
ojca
w prawie, tak
że
przekonał go do podzielenia ciężaru Rządu, i Sądownictwa, z
innymi, i wzięcia innych do swojej pomocy,3
lecz był to też Twój bezpośredni duch O
mój Boże,
który poruszył Mojżesza
by
przedstawił 70
ze Starszyzny Izraela,
aby otrzymali z tego ducha, który wcześniej był tylko na Mojżeszu,
taką cząstkę coby
mu ulżyła w rządzie nad tymi ludźmi; chociaż
Mojżesz
sam
posiadał
uzdolnienia
ponad wszystkimi, dałeś mu innych pomocników. Rozważam Twoją
obfitą dobroć, O
mój Boże,
w zatrudnianiu Aniołów,
więcej niżeli jednego, do tak wielu znakomitych dzieł. O swym Synu,
mówisz, Niech
czczą Go wszyscy Aniołowie Boży;4
Skoro tak ma być w Niebie,
na Ziemi
zatem,
mówi że mógłby
rozkazać dwunastu zastępom Aniołów;5
a kiedy Niebo,
i Ziemia
będą
wszystkie jednem, w dniu ostatnim, Twój
Syn, O Boże, Syn Człowieczy, przyjdzie w swojej
chwale, i z Nim wszyscy święci Aniołowie.6
Aniołowie
którzy
ogłaszali Jego narodziny Pasterzom,7
Aniołowie
którzy
ogłaszali Jego drugie narodziny Mariom,8
byli w liczbie
mnogiej,
Aniołami
mającymi towarzystwo z Aniołami.
Na drabinie Jakubowej,
ci którzy wstępowali
i zstępowali,9
i prowadzili wymianę między Niebem
i
Ziemią,
między Tobą i nami, ci
którzy
mają Zlecenie, i obowiązek, prowadzić
nas na wszystkich naszych drogach,10
ci
którzy
pośpieszyli
Lota,
a w nim, nas, w
miejscach
zagrożenia, i pokusy, ci którzy są wyznaczeni
do pouczania i kierowania nami tutaj w Kościele,11
ci którzy są posłani by
karać nieposłusznych i krnąbrnych,12
ci którzy mają być Kosiarzami,
i żniwiarzami,13
po tym jak wyrośniemy na jednym polu, Kościele,
w dzień Sądu,
ci którzy poniosą nasze dusze
tam
gdzie ponieśli Łazarza,14
ci którzy stoją u kilku bram nowego Jeruzalem,
aby nas tam przyjąć;15
wszyscy ci, którzy rządzą dla Twoich sług, od pierwszego, do ich
ostatniego, są Aniołami,
Aniołami
w
liczbie mnogiej, w każdej usłudze, Aniołami
mającymi
towarzystwo z Aniołami.
Moc pojedynczego Anioła
widzimy
w tym jednym, który jednej nocy zniszczył prawie 200 tysięcy w
wojsku Sennacheryba,16
a jednak Ty zatrudniasz często wielu; jak wiemy moc zbawienia
obfituje w każdym jednym Ewangeliście,
a jednak Ty zapewniłeś nam czterech.
Twój Syn
obwieszcza
o sobie, że
Twój Duch, namaścił Go by głosił
Ewangelię,17
a jednak dał innych do
przysposobienia Świętych w dziele Posługi.18
Ty uczyniłeś Go Biskupem
naszych dusz,19
ale są jeszcze inni Biskupi.
On dał świętego
Ducha,
i dali Go też inni. Twoja droga, O
mój Boże,
(i, O
mój Boże,
kochasz chodzić swoimi drogami, bo są one obfite) Twoja droga od
początku, jest pomnażaniem
Twych pomocy;
i dlatego stopniem niewdzięczności
było,
nie przyjąć tego miłosierdzia dostarczenia mi wielu pomocy
dla mego cielesnego zdrowia, jako rodzaju
i
zadatku
Twojego łaskawego zamiaru teraz, i zawsze, by dostarczyć mi tych
samych podpór.
Tak bym dla Twej wielkiej Pomocy,
Twego Słowa,
mógł szukać Ciebie, nie z kątów,
ani Konwentykli,
ani schizmatyckich
osobliwości,
lecz z towarzystwa,
i społeczności Twego Katolickiego
Kościoła,
oraz
tych osób, którymi zawsze ten Kościół
jednakowoż
wyposażałeś: I tak abym
stowarzyszył
Twoje Słowo,
z Twoim Sakramentem,
Twoją Pieczęcią,
z Twoim Upoważnieniem;
a w tym Sakramencie
stowarzyszył
znak
z
rzeczą
oznaczaną,
Chleb
z
Ciałem
Twego
Syna,
tak, abym mógł być pewien, że otrzymałem
oba,
i został przez to uczyniony, (jak Twój błogosławiony sługa
Augustyn
mówi)
Arką,
i Pomnikiem,
i Grobem
Twego
najbłogosławieńszego Syna,
tak aby
On,
i wszystkie zasługi
Jego śmierci, mogły, przez owo
otrzymanie, być we mnie pogrzebane, dla mego przyśpieszenia w tym
świecie, i mego nieśmiertelnego ustanowienia w następnym.
Przypisy:
1 2 Sm 18,25. [Biblia Tysiąclecia: „Jeżeli jest sam, to przynosi
dobrą nowinę!”]
2 2 Tm 4,11. [Biblia Tysiąclecia tak samo.]
3 Wj 18,21-22.
4 Hbr 1,6. [Biblia Tysiąclecia: „Niech Mu oddają pokłon wszyscy
aniołowie Boży”.]
5 Mt 26,53.
6 Mt 25,31. [Biblia Tysiąclecia: „Gdy Syn Człowieczy przyjdzie w
swej chwale, a z Nim wszyscy aniołowie”.]
7 Łk 2,15. [Uwaga. Wszystkie wcześniejsze wydania dzieła Donne’a
podają mylnie Łk 21,15. Przyp. JS.]
8 J 20,12.
9 Rdz 28,12.
10 Ps 91(90),11.
11 Ap 1,20.
12 Ap 8,2.
13 Mt 13,39.
14 Łk 16,22.
15 Ap 21,12.
16 2 Krl 19,35.
17 Łk 4,18.
18 Ef 4,11.
19 1 P 2,25.
Źródła:
John
Donne, Devotions
Vpon Emergent Occaſions, and ſeuerall ſteps in my Sicknes,
London 1624
John
Donne, Devotions
Upon Emergent Occasions, Cambridge
1923
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz