Żywot
B. Cyrylla Jerozolimskiego Patriarchy,
zebrany
z Sokratesa, Teodoreta, Sozomena, Nicefora, Historyków Kościelnych.
Żył około roku Pańsk. 355.1
Miedzy
staremi świętymi ojcy (którzy kościół Boży żywotem i nauką
oświecili, i od kacerstwa mocną wiarą swoją dochowywając,
podanej prawdy obronili)2
liczy się ten B. Cyryllus, który na Jerozolimskie Biskupstwo po
onym Maksymie ś. wstąpił – który w ostatnim prześladowaniu
Cesarzów pogańskich (gdy już dla ziemie spustoszenia zabijać
męczenników nie kazali) oko jedno dla Chrystusa wyłupione, i goleń
jednę poderznioną na krzyż miał. Ten na takiego męczennika
stolicę wstąpiwszy – nie mniej ją świątobliwym żywotem, i
szczerym prawdy kazaniem, i mocnym przeciw Arianom wyznaniem,
ozdabiał. Był i duchem Prorockim obdarzony od P. Boga. Bo gdy
Julianus Cesarz Żydom kościół w Jeruzalem wielkim kosztem z
skarbu swego budował (jako pisze Sokrates)3
w ten czas Cyryllus wspomniawszy na proroctwo w piśmie ś.4
i na pogróżkę Pana naszego, duchem Prorockim wyrzekł: budowanie to
upadnie, a wedle P. Jezusowej powieści, kamień na kamieniu nie
zostanie.5
I gdy to powiedział Cyryllus, w nocy się zstało takie ziemie
drżenie, iż nie tylko się nowe budowanie obałiło, a kamień na
kamieniu nie został – ale też i starego kościoła Salomonowego
kamienie, z fundamentów ziemia wyrzuciła, i wiele się innych domów
bliskich przytłukło. A gdy się wiele Żydów na to cudo zeszło –
zstąpił ogień z nieba, i wszytko naczynie budownicze popsował. 6A
wtórej nocy, znamię krzyża ś. jakoby promieniem słonecznym
wyrażone, na szatach u każdego Żyda widziane było – którego
żadną miarą zetrzeć ani zmyć nie mogli. Tak P. Bóg jawnymi i
straszliwymi cudy niedowiarstwo Żydowskie leczył, a moc się
ukrzyżowanego pokazowała, i prawda jego iściła. Jednak zakamiałe
serca wielu ich w uporze przeklętym zostawały. Jeszcze i za tego
Cyrylla Biskupstwa,7
druga się rzecz dziwna barzo w Jeruzalem zstała – o której sam
pisze do Cesarza Konstancjusa. We dni świąteczne o trzeciej
godzinie na dzień gdy słońce jaśnie świeciło, 8ukazał
się wielki krzyż na powietrzu, na górze Kalwaryjskiej – tak
widomie iż się lud wszytek do niego zbieżał. Który tak jasny
był, iż go promienie słoneczne zagasić nie mogły, i owszem
słońce jasnością przebijając, widzieć się wszytkim dał –
wielkość się jego od góry Kalwaryjskiej, aż do góry Oliwnej
ściągała – a nie tylo Chrześcijanie, ale i Żydowie, i Poganie
na to cudo patrzyli – a wiele się ich z błędów nawracając,
wielbili Boga ukrzyżowanego. O czym szerzej tenże Cyryllus wypisał.
Był ten Cyryllus wielką podporą wierze świętej Katolickiej
przeciw Arianom, na on czas świat mieszającym – którzy znając
go być wielkim filarem Katolickiego, o prawym Bóstwie Pana naszego
Jezusa Chrystusa, wyznania – na sejmiku swym niezbożnym, jego z
Biskupstwa złożyli i mocą wygnali, potwarzy nań wielkie
zmyśliwszy. Aczkolwiek Ojcowie święci sto i pięćdziesiąt na
wtórym Koncylium w Carogrodzie zebrani,9
o to się zastawili, i na niesłuszne jego potępienie przyzwolić
niechcieli – i owszem za ich świadectwem, na swoję stolicę
Jerozolimską przywrócony był – i ośm lat po wróceniu swym,
Biskupstwo swoje świętobliwie sprawował – wiele pracej i nędze,
na obronę kościelnej prawdy i owiec swoich wycierpiawszy – za to
koronę onę wieczną odniósł. Pismem też swoim kościół święty
ozdobił, z którego nieco tu się przeciw dzisiejszym kacerstwom
położy, na upamiętanie dusz ludzkich – a chwałę zawżdy i
ninie królującego Boga na wieki wiekom. Amen.
Nauka
Cyrylla Jerozolimskiego
dzisiejszym heretyctwom przeciwna.
W
wielkiej powadze jest nauka i pisma tego tak starego, i przed
dwunaścią set lat i dalej żyjącego Doktora – zwłaszcza u
Greków, które oni Cyrylią zowią. W nichże najdziesz tę prawdę
Bożą nauki powszechnej, którą Kościół święty Rzymski do tego
czasu zachowywa.
1.
10Wiarę
Trójce ś. i jednoistność Syna z Ojcem po wszytkich swoich
księgach rozsiał – a zwłaszcza Catechesi
illuminatorum 16.
– bo
był wielki prześladownik Arianów, jakoś w jego żywocie czytał.
2.
11O
pochodzeniu Ducha świętego i od Syna, jawnie świadczy mówiąc tak
Catech.
illumin. 17.
– Jeden jest i tenże Duch ś. żywy i istotny, który zawżdy z
Ojcem i z Synem jest. Nie iżby z ust Ojcowskich i Synowskich tak
pochodził i tchniony był, jako się mowa na powietrzu rozchodzi,
ale jest istotny, sam mówiąc i czyniąc, i sprawując, i
poświęcając. Obacz, ty który z Greki ten błąd trzymasz, żeby
Duch ś. od Syna nie pochodził, jako tak stary Cyryllus tę prawdę
Katolicką zna, a iż jednym tchnieniem a nie dwiema, ani jako od dwu
początku, Duch ś. pochodzi od Syna równie jako i od Ojca.
3.
12O
zarzekaniu się szatana, które przy Chrzcie Kościół czyni, tak
mówi Catechesi
prima Mistagogica:
naprzód weszliście w przysionek chrzcielnice, i stojąc na zachód
słyszeliście jako wam kazano, abyście podniózszy rękę,
zarzekali się szatana, tak jako obecnemu mówiąc: zarzekam się
ciebie szatanie – i wnetże drugą część zarzekania czynisz,
mówiąc: i wszytkich uczynków twoich – i potym mówisz: i
wszytkiej pychy twojej, i wszytkiej służby twojej.
4.
13O
chuchaniu także na czarta, i o wyklinaniu jego, i o pomazaniu oleju
abo krzyżma przy Chrzcie tak mówi: Catech.
Mistagogica secunda & tertia.
Przystąpiwszy zwlekliście szaty, i byliście mazani olejem
eksorcyzmowanym (to jest poświęconym, i nad którym szatańskie
wyklinanie było) który olej znak jest tłustości Chrystusowej,
która się nam użycza – a iż ostatki spraw diabelskich zjęte z
nas są – bo chuchanie świętych i wzywanie imienia Boskiego jako
nagoręcszy płomień pali czarty, i wypędza – i olej abo krzyżmo
eksorcyzmowane na używanie imienia Boskiego taką moc ma – iż nie
tylo gorające grzechów ostatki czyści, ale też i diabły odpądza.
Baczże, cny czytelniku, iż to nie są wymysły Papieskie, takie
około chrztu obrządki, których i kościoły wschodne i wszytkiego
świata Katolikowie, tak starożytnie używali i używają.
5.
14O
prawdziwej obecności ciała Bożego w Sakramencie tak mówi:
Catechesi
quarta Mistagogica.
Gdyż sam Chrystus to mówi o chlebie – to jest Ciało moje – a
kto napotym śmie wątpić? A gdyż toż mówi i potwierdza: Ta jest
krew moja – a kto śmie temu wiary uwlec, aby mówił – iż to
nie jest Krew jego? 15Niegdy
z wody uczynił wino, które na krew poszło, w Kanie Galilejskiej,
samą tylo wolą swoją – a nie będziesz tego godny, abyśmy mu
wierzyli, iż z wina krew przemienił? Bo jeśli na małżeńskie
wesele wezwany, takie cudo dziwne uczynił – daleko więcej znać
mamy, iż dał Ciało i Krew swoję synom oblubieńca. A tak z
pewnością bierzmy Ciało i Krew Chrystusowę – pod osobą chleba,
dajeć się Ciało, i pod osobą wina, Krew – abyś ty biorąc
Ciało i Krew Chrystusowę, zstał się uczestnikiem jednego ciała i
krwie jego. Tak Chrysta nosicielmi zostaniem, gdy jego ciało i krew
w ciało nasze weźmiem – i tak się, jako święty Piotr mówi,
zstaniemy uczestnicy natury jego Boskiej. Nie rozumiejże aby tam był
chleb prosty, i wino proste, bo to jest Ciało i Krew Chrystusowa,
wedle słów jego. Bo aczkolwiek smysł tobie ukazuje, żeby to był
chleb i wino – ale wiara niech cię posila, abyś wedle smaku nie
sądził – i owszem z wiary miej to sobie za rzecz napewniejszą,
tak żebyś żadnego wątpienia nie miał, iżci się daje Ciało i
Krew.
6.
16O
Mszy i ofierze naszej tak mówi Catech.
Mistagogica quinta,
iż jest ofiara, i służba bezkrewna i ofiarowanie ubłagające Pana
Boga – i tam niektóre modlitwy i obrządki, których do tego czasu
Kościół we Mszy używa, kładzie.
7.
17Iż
Msza za umarłe ofiaruje się z pożytkiem umarłych dusz, tak mówi,
tamże: modlim się, powiada, we Mszy za wszytkie miedzy nami pomarłe
– wierząc, iż to jest wielka duszom pomoc, za które ofiaruje się
modlitwa świętej onej i straszliwej, która jest na ołtarzu,
ofiary – co wam chcę takim przykładem pokazać. Bo wiem iż ich
wiele mówi: co pomocno duszy w grzechach schodzącej, by ją dobrze
przy ofierze wspominano? Gdyby król na kogo się rozgniewawszy z
ziemie go wygnał – a powinowaci wywołanego, uczyniwszy jaki
wieniec ofiarowaliby za onego wygnańca królowi – izaliby mu czego
nie uprosili? Także my też za umarłe się modląc, chociaż my
grzeszni, nie wieniec wijem – ale Chrystusa za nasze grzechy
zabitego ofiarujem, abyśmy jego łaskę i sobie i onym zjednać
mogli. Widzisz iż modlitwa za umarłe, i Msze za nie, i czyściec
który zatym idzie, nie z wymysłów jest Papieskich.
8.
18O
Kościele Katolickim, tak mówi: Catech.
Illumin. 18.
Gdy, powiada, przyjdziesz do jakiego miasta, nie zgoła pytaj gdzie
tu dom Pański (bo i niezbożni heretykowie Pańskiemi, acz
pomazanymi schadzki swej domy zwać śmieją) a nie tylo pytaj gdzie
jest kościół, ale gdzie jest Katolicki kościół – bo to jest
własne imię tej świętej matki wszystkich nas, która jest
oblubienicą Pana naszego Jezusa Chrystusa jedynego Syna Bożego.
9.
19Piotra
ś. zowie Książęciem Apostolskim, i nawyższym kościelnym
kaznodzieją, i klucznikiem królestwa niebieskiego: Catech.
illum. 11. & 6.
10.
20Iż
Piotr ś. był w Rzymie pospołu z Pawłem świętym, a tam Symona
Czarnoksiężnika z powietrza zrzucił – świadczy Catech.
illumin. 6.
11.
21Iż
wiara bez uczynków nic nie waży, mówi: Catech.
illumin. 15.
w te słowa: Poczynaj robić i dobrze czynić, a trwaj w wierze, abyś
nie był wyrzucon jako głupie panny olej kupujące. Nie dufaj temu
iż sam kaganiec masz – ale strzeż aby w nim gorzało. Nie dufaj
temu iż tylo wierzysz, ale wiarę gorącą zachowuj, aby świeca
twoja gorzała przed ludźmi przez dobre uczynki.
12.
22O
wolnej władzej i wolej naszej, tak mówi: Catech.
illumin. 4. Wolną
władzą i wolą ma dusza – może czart pobudzać, ale zniewolić
wolej naszej nigdy nie może.
13.
23O
czczeniu ciał i kości świętych, tak mówi: Catech.
illumin. 18.
Żeby nie tylo dusza świętych czczona była, a żeby się wierzyło,
iż w umarłych ciałach jest niejaka moc i siła – umarły w
grobie Elizeusza leżący, i umarłego się ciała Prorockiego
dotykający, ożywiony jest. I tak umarłe ciało Proroka, czyniło
dzielności duszne – samo umarłe było, a drugiemu umarłemu żywot
dało. Czemu to? Dla tego żeby się cud on duszy nie przypisował,
gdyby był Elizeusz zmartwychwstał – bo ciała święte mają
niejaką moc i krom dusze, przeto iż tak długo przemieszkały w
nich dusze sprawiedliwych.
14.
24O
obraziech święty Damascenus przywodzi słowa tego to Cyrylla lib.
3. Apologetico pro veneratione Sanctarum imaginum,
które on napisał Catechesi
12. illumin.
Jeśli, powiada, drewniany obraz króla świeckiego czcimy, daleko
więcej rozumny obraz Boży czcić się ma.
15.
25O
chowaniu czystości cielesnej, tak mówi: Catech.
illumin. 12.
Wiedzmy o sławie czystości, że jest Anielski wieniec, i
doskonałość nad ludzie – szanujmy ciała, które mają jasnąć
jako słońce – a dla małej rozkoszy, takiego i tak wielkiego
ciała nie mażmy, bo krótki grzech, ale długa zań i wieczna
sromota – czysty żywot wiodący, są Aniołowie chodzący po ziemi
– dziewice z dziewicą Marią cząstkę mieć będą. Annę też
wdowę u Łukasza ś. mniszką zowie tenże Cyrillus Catech.
illumin. 10.
1 XXIX. Martii. Marca.
2 Nicepho. lib. 9. cap. 14. Theodor. lib. 2. cap. 27.
3 Lib. 2. cap. 20. vel. 17.
4 Dn 9.
5 Mt 24.
6 Znamię krzyża ś. na szatach
Żydowskich.
7 Nicepho. lib. 9. cap. 32.
8 Znak ś. krzyża na powietrzu.
9 Zozomenus lib. 4. cap. 25.
10 1. O Trójcy Ś.
11 2. O pochodzeniu Ducha ś. i
od Syna.
12 3. O zarzekaniu się czarta na
Chrzcie.
13 4. Chuchanie, krzyżmo abo ś.
olej, zaklinanie czarta przy Chrzcie.
14 5. O prawdziwym ciele Bożym w
Sakramencie.
15 Bacz co mówi po przemienieniu
abo Transsubstancjacjej i o osobach widomych i o smaku chlebowym
który zostaje.
16 6. Msza i ofiara ubłagania,
naświętszy Sakrament ciała Bożego.
17 7. Msza za umarłe i Czyściec
zatym.
18 8. Katolickie imię własne
Bożemu kościołowi na różność od heretyków.
19 9. O Pietrze ś. iż jest
Książęciem Apostolskim.
20 10. Piotr Ś. był w Rzymie.
21 11. Wiara nic nie jest bez
uczynków.
22 12. Wolność wolej naszej.
23 13. O ciałach i kościach
świętych.
24 14. O obraziech.
25 15. O chowaniu czystości.
Ks. Piotr Skarga, Żywoty Świętych Stárego y Nowego Zakonu, ná káʒ̇dy dzień przez cáły rok, Kraków 1605, pomocniczo: Kraków 1598
Transkrypcja typu „B”: Jakub Szukalski
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz