1. Grzech a „przedwiedza”
Boża
„Przedwiedza” Boża
nie odbiera ludziom wolnej woli
II–4.
Wobec tego jestem poważnie zaniepokojony, jak można pogodzić to,
że Bóg zna z góry całą przyszłość
i że my grzesząc nie ulegamy przeznaczeniu. Przecież każdy, kto
powie, że jakieś wydarzenie może mieć przebieg inny, niż Bóg
przedtem przewidział, ten jest szaleńcem i bezbożnikiem, który
usiłuje obalić przekonanie, że Bóg zna przyszłość. Toteż,
jeżeli Bóg przewidział grzech pierwszego człowieka (a to musi
przyznać mi każdy, kto razem ze mną uznaje Bożą znajomość
przyszłości), to nie twierdzę wprawdzie, że nie powinien był
stwarzać go, bo stworzył go dobrym i nie mógł przeszkadzać Bogu
grzech istoty, którą Sam stworzył jako dobrą; przeciwnie, w jej
losach znalazły odbicie Boże przymioty: dobroć w stworzeniu,
sprawiedliwość w karze, miłosierdzie w zbawieniu. Toteż –
powtarzam – nie twierdzę, że nie powinien był stwarzać
człowieka, lecz że grzech przewidziany przez Boga musiał nastąpić.
Jak więc można mówić o wolnej woli tam, gdzie widzimy tak
nieuchronną konieczność?
5.
A.
Zapukałeś
z wielką siłą. Oby zjawiło się Boże miłosierdzie i otworzyło
na nasze pukanie. Gotów jednak jestem przypuszczać, że ludzie po
największej części dręczą się tym zagadnieniem tylko dlatego,
że brak w ich poszukiwaniach pobożności i że pochopniejsi są,
żeby usprawiedliwiać swoje grzechy, niż żeby je wyznawać. Jedni
chętni godzą się na pogląd, że w ogóle nie ma Bożej
Opatrzności kierującej ludzkimi losami.1
Powierzając przypadkowi ciało i duszę, poddają się ciosom
rozdzierających namiętności. Nie uznają sądów Bożych, oszukują
sądy ludzkie. Myślą, że los obroni ich przed oskarżycielami. A
przecież mają zwyczaj przedstawiać go w posągach i na obrazach z
zawiązanymi oczami. A więc albo więcej są warci niż ich
domniemany kierownik, albo przyznają, że tak samo jak on, na ślepo
urabiają i wypowiadają swoje sądy. I nie mówimy niedorzeczności
twierdząc, że całe ich działanie jest jednym szeregiem
przypadków, ponieważ towarzyszą im ciągłe upadki. Lecz sądzę,
że w naszej drugiej rozmowie dostatecznie zaatakowaliśmy ten pogląd
pełen błędu. Inni nie ośmielają się wprawdzie twierdzić, że
Opatrzność Boża nie rządzi ludzkim życiem, wolą jednak ulegać
fałszywemu i bezbożnemu przekonaniu, że jest ona
albo bezsilna, albo niesprawiedliwa, albo zła, niż wyznać swoje
grzechy pobożnie i pokornie.2
Gdybyż ci wszyscy dali się przekonać i uwierzyli, że dobroć,
sprawiedliwość i potęga Boga są daleko większe i wznioślejsze
niż wszelki ideał dobra, sprawiedliwości i potęgi, jaki mogą
wyobrazić sobie w myśli; gdyby tak, przyglądając się sami sobie,
zrozumieli, że Bogu należy się od nich wdzięczności
podziękowanie, jeśliby nawet zechciał dać im byt niższy niż
ten, który posiadają obecnie, gdyby w głębi świadomości
odezwali się tymi słowami: „Panie, powiedziałem, zmiłuj się
nade mną, ulecz moją duszę, ponieważ zgrzeszyłem przed Tobą”.3
Wtedy miłosierdzie Boże poprowadziłoby ich do mądrości drogą
tak pewną, że ani odkrycia nie nadymałyby ich pychą, ani chybione
poszukiwania nie wytrącały z równowagi. Poznanie zaostrzyłoby
wzrok ich duszy, niewiedza wdrażałaby w cierpliwe badania. Ale nie
wątpię, że ty już jesteś przekonany o tym wszystkim. Toteż
spójrz, z jaką łatwością mogę ci dać odpowiedź na tak wielkie
zagadnienie. Odpowiedz mi tylko przedtem na parę pytań.
1 Należą
tu przede wszystkim starożytni atomiści. Ateleologiczne i
materialistyczne stanowisko Demokryta wykluczało Bożą Opatrzność;
Epikur uważał za bluźnierstwo obarczanie bogów troską, która
nie jest ich godna.
2 Słowa
te odnoszą się według wszelkiego prawdopodobieństwa do
starożytnych sceptyków, których agnostycyzm prowadził do
ograniczenia działania Opatrzności. Por. Sextus Empiricus, Zarysy
pirrońskie 3, 3; I. Dąmbska,
Zarys historii filozofii greckiej,
Lwów, 1935, 181-183. [Również: Sextus Empiryk, Zarysy
pirrońskie, przekł.: A.
Krokiewicz, Akme, Warszawa 1998 – przyp. J. Szukalski.]
3 Ps 40,5.
3 Ps 40,5.
Z dzieła św. Augustyna (w trzech księgach).
Przekład: Anna Trombala.
Zamieszczono za zgodą SIW Znak sp. z o.o.
Przekład: Anna Trombala.
Zamieszczono za zgodą SIW Znak sp. z o.o.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz