Maksym
Wyznawca żył w latach 580-662. W młodości był pierwszym
sekretarzem cesarza Herakliusza i posiadał znaczne wpływy na jego
dworze. Później porzucił dwór cesarski (630) i osiadł w
klasztorze chryzopolitańskim (w dzisiejszym Scutari, naprzeciw
Konstantynopola). Wkrótce potem został obrany opatem tego klasztoru
i poświęcił się szczególnie obronie wiary.
Wsławił
się obroną prawowiernej nauki o dwóch wolach, występując przeciw
błędnemu pojmowaniu Osoby Chrystusa jako złożonej z dwóch natur
stopionych w jedną, Boską (tzw. monoteletyzm). Maksym był jednym z
najbardziej wnikliwych duchownych Wschodniego Kościoła, wielce
płodnym i uznanym pisarzem Kościoła greckiego, poczytnym ze
względu na swe przekonywające i duchowe myśli.
Jego
prace można podzielić na pięć działów: (1) wyjaśnienia
(egzegezy), (2) zapiski (scholia, komentarze), (3) zdania i spory
(pisma dogmatyczne i polemiczne), (4) obyczaj i pokuta (etyka i
asceza), (5) różne.
Nauka
św. Maksyma Wyznawcy rozwinęła treści przedstawione przez św.
Dionizego Areopagitę i znalazła swoich naśladowców w osobach św.
Jana z Damaszku i Jana Szkota Eriugeny. Pierwszy rozprzestrzenił ją
w Kościele greckim, a drugi w zachodniej Europie.
Wedle
Maksyma grzech nie jest jakością dodatnią (pozytywną), ale raczej
wrodzoną skazą w stworzeniu. Ta skaza jest wykupiona w Chrystusie.
W Nim udzielone jest nowe życie i władza słuchania woli Bożej.
Wcielenie jest zatem Boską odtrutką na straszliwe następstwa
grzechu, jakimi są utrata swobodnej skłonności ku dobru i utrata
nieśmiertelności. Łaska przychodzi do człowieka za sprawą dzieła
Chrystusa. To nie sama Boska natura, ale zarazem i ludzka, jest
zasadą łaski pokuty i zbawienia. Bóg jest źródłem wszelkiego
bycia i życia, początkiem i końcem stworzenia. Jest On Głową
królestwa łaski przez swoje Wcielenie. Chrystus jest w pełni
człowiekiem, a nie tylko w pełni Bogiem. Taka jest tajemnica
Wcielenia.
Przeciwstawiając
się monofizytom i monoteletom, Maksym wykorzystał całą swą
pomysłowość, by udowodnić, że różnica natur w Chrystusie
wymaga dwóch wól – woli ludzkiej i Boskiej – nieoddzielonych i
niezmieszanych, lecz spójnych. Dwie wole zakładają dwie natury i
dwa działania – Boskie i ludzkie. Chrystus był zrodzonym z Ojca
od wieczności, a z Dziewicy w czasie. Dziewica zaś stała się
prawdziwą Matką Boga. Wola Chrystusa była zwyczajną, ludzką wolą
– jedną z sił jego ludzkiej natury. Zjednoczenie Bóstwa i
człowieczeństwa w Chrystusie przypomina obraz ludzkiej duszy
kształtowanej przez Ducha Świętego. Boże życie rozpoczyna się w
wierze, rządzi się miłością i dochodzi do najwyższego rozwoju w
życiu kontemplacyjnym. Chrześcijanin spełnia przykazanie
nieustannej modlitwy przez stałe zwracanie swej myśli ku Bogu w
prawdziwej pobożności i szczerym pragnieniu. Wszystkie rozumne
istoty powinny w końcu pojednać się z Bogiem. Ostateczne
wywyższenie Boga nastąpi przez zupełne unicestwienie wszelkiego
zła. Św. Maksym w pismach swoich zauważa także, że niewolnictwo
jest wprowadzonym przez grzech rozpadem pierwotnej jedności ludzkiej
natury i zaprzeczeniem pierwotnej godności człowieka stworzonego na
obraz Boga.
Na
podstawie:
Philip
Schaff, History
of the Christian Church. Volume IV: Mediaeval Christianity. A.D.
590-1073, Oak
Harbor, WA: Logos Research Systems, Inc. 1997. Wzorowane
na wydaniu Charles Scribner’s Sons z
1910
r., sporządzone przez The Electronic Bible Society, Dallas, Texas
1998
Encyklopedja
Kościelna (podług teologicznej encyklopedji Wetzera i Weltego...).
Tom XIV, wyd.
X. Michał Nowodworski, Warszawa 1881
wtorek, 18 maja 2021
Maksym Wyznawca
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz