Odsłony Poematu
Boga-Człowieka
czyli
tej Ewangelii, która została objawiona Marii Valtorcie
Bóg
chciał umieścić króla we wszechświecie, który Sam stworzył z
niczego. Króla, który przez naturę materii, byłby pierwszym
pośród wszystkich stworzeń stworzonych z materii i wyposażonych w
materię. Króla, który przez naturę ducha, byłby niewiele
mniejszym od boskiego, stopiony w Łasce, jakim był w swoim
niewinnym pierwszym dniu.
Jaki cel w stworzeniu człowieka? Dać światu widzialnego pana w ciele – króla, który przez swoją przyrodę z materii przodowałby wśród wszystkich stworzeń, które są stworzone z materii i obdarzone tym, co materialne. Ten król przez swoją przyrodę duchową byłby też niewiele mniejszym od boskiego (divino) – byłby na podobieństwo Boże, ale jeszcze człowiekiem; byłby Boskim w mocy, ale nie w istocie; byłby Bogiem przez uczestnictwo, choć w jestestwie stworzeniem. Bóg jakby Bogiem stworzył tego, którego zechciał uczynić królem nad Swoim stworzeniem. Uczynił go niewiele mniejszym od bogów, chwałą i czcią go uwieńczył (por. Ps 8,6).1 Cud duchowy – oto człowiek stopiony w Łasce Bożej, taki jakim był w swoim pierwszym dniu – w czasie Adama. Dla takiego króla wszystko się stało – dla człowieka – korony i celu stworzenia.
Przypis:
1 Bogami
są też nazywani aniołowie. Tłumacze Pisma Świętego zamiast
„bogów” podają jeszcze na tym miejscu (Ps 8,6) „istoty niebieskie”
lub „aniołów”, a nawet samego „Boga”, ponieważ takie
znaczenia posiada hebrajski wyraz elohim
(ʼělōhîm).
Jednak stary
przekład grecki Pisma Świętego nazywany Septuagintą podaje na
tym miejscu „aniołów” i tym określeniem w odniesieniu do zdania z Psalmu (8,6) posługują się też ojcowie
Kościoła, jak Tacjan, Klemens
Aleksandryjski, Tertulian, Metody
z Olimpu, Bazyli Wielki, Grzegorz z Nyssy, Hieronim, Jan Chryzostom,
Augustyn, Ambroży.
Napisał Jakub Szukalski.
⋘ ⋙
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz