Odsłony Poematu
Boga-Człowieka
czyli
tej Ewangelii, która została objawiona Marii Valtorcie
Bóg
chciał umieścić króla we wszechświecie, który Sam stworzył z
niczego. Króla, który przez naturę materii, byłby pierwszym
pośród wszystkich stworzeń stworzonych z materii i wyposażonych w
materię. Króla, który przez naturę ducha, byłby niewiele
mniejszym od boskiego, stopiony w Łasce, jakim był w swoim
niewinnym pierwszym dniu.
Jaki cel w stworzeniu człowieka? Dać światu widzialnego pana w ciele – króla, który przez swoją przyrodę z materii przodowałby wśród wszystkich stworzeń, które są stworzone z materii i obdarzone tym, co materialne. Ten król przez swoją przyrodę duchową byłby też niewiele mniejszym od boskiego (divino) – byłby na podobieństwo Boże, ale jeszcze człowiekiem; byłby Boskim z łaski, ale nie w istocie; byłby Bogiem przez uczestnictwo, choć w jestestwie stworzeniem. Bóg jakby Bogiem stworzył tego, którego zechciał uczynić królem nad Swoim stworzeniem. Uczynił go niewiele mniejszym od bogów, chwałą i czcią go uwieńczył (por. Ps 8,6).1 Cud duchowy – oto człowiek stopiony w Łasce Bożej, taki jakim był w swoim pierwszym dniu – w czasie Adama. Dla takiego króla wszystko się stało – dla człowieka – korony i celu stworzenia.
Przypis:
1 Bogami
są też nazywani aniołowie. Tłumacze Pisma Świętego zamiast
„bogów” podają jeszcze na tym miejscu (Ps 8,6) „istoty niebieskie”
lub „aniołów”, a nawet samego „Boga”, ponieważ takie
znaczenia posiada hebrajski wyraz elohim
(ʼělōhîm).
Jednak stary
przekład grecki Pisma Świętego nazywany Septuagintą podaje na
tym miejscu „aniołów” i tym określeniem w odniesieniu do zdania z Psalmu (8,6) posługują się też ojcowie
Kościoła, jak Tacjan, Klemens
Aleksandryjski, Tertulian, Metody
z Olimpu, Bazyli Wielki, Grzegorz z Nyssy, Hieronim, Jan Chryzostom,
Augustyn, Ambroży.
Napisał Jakub Szukalski.
Powyższe tłumaczenie zdań Poematu Boga-Człowieka
z języka włoskiego: Jakub Szukalski.
Stwórca chciał, aby człowiek, żywy obraz Boga, był królem i panem. „Bóg uczynił człowieka – pisze św. Grzegorz z Nyssy – w taki sposób, aby mógł on sprawować swą funkcję króla ziemi.(...) Człowiek został stworzony na podobieństwo Tego, który rządzi wszechświatem. Wszystko to wskazuje, że od samego początku jego natura nosi znamię królewskości. (...) Także człowiek jest królem. Stworzony, aby panować nad światem, otrzymał podobieństwo do króla wszechświata, jest żywym obrazem, który przez swoją godność uczestniczy w doskonałości Boskiego wzoru”. [„De hominis opificio”, 4: PG 44, 136.]
OdpowiedzUsuńJan Paweł II, „Evangelium vitae”, 52.