Hilariusza
ś. żywot,
wypisany
od ś. Hieronyma, Adona, i inych,
i po wielkiej części w Rocznych
dziejach Baroniusza.
Żył
około roku Pańskiego, 360. Umarł roku Pańskiego 369.1
2Hilarius
Biskup Piktawa miasta Francuskiego, będąc rodu uczciwego, i nauką
wielką i pisaniem sławny, w małżeństwie tak żył, jako który
zakonnik. 3Miłując
ubóstwo Chrześciańskie, dostatku swego, w którym był wychowan,
zapomniawszy – nad siłę i zwyczaj swój, robił i orał rolą
ręką swoją na ubogie – aby im potu swego udzielać mógł –
taką jałmużnę miłą sobie i ucieszną przed Bogiem poczytał.
Darów też Boskich w nauce i rozumie nie zaniechywając, uczeniem i
napominaniem bliźnim służył, na niczyj się stan i wielkość nie
oglądając. 4Będąc
świeckim, tak się towarzystwem heretyckim brzydził, iż nie tylo z
nimi nigdy jeść ani pić, ale i pozdrawiać ich nie chciał.
Potym
gdy mu żona umarła, był na Biskupstwo Piktawskie wezwany – 5na
którym wielce się pobożnie zachowując, i wiary ś. przeciw
Arianom, którzy Bóstwu i przedwieczności Syna Bożego uwłóczyli,
i Trójcę Ś. bluźnili, broniąc – inne zwiedzione Biskupy,
którzy się pogróżek Cesarza Konstantego bali, na się obórzył –
6tak
iż za zdradą Saturniana Arelateńskiego Biskupa, na Synodzie
Pitereńskim wywołanym z ziemie, uciekać z gardłem musiał do
Frygiej – gdzie mu na wygnanie miejsce naznaczone było. Bo na ten
czas Katolicy, zwłaszcza biskupi i kapłani, o wyznanie Trójce Ś.
i Bóstwa Chrystusowego, z majętności, gardła i sławy, w
Ariańskim prześladowaniu nastawiać musieli. Tam na wygnaniu będąc,
świątobliwością żywota swego tak się wsławił, iż go
obywatele o wskrzeszenie umarłego prosić śmieli. 7I
zjednał to u Boga mąż święty, że im go żywego stawił. Tamże
dobrze, i na cześć Bożą, onego czasu wywołania swego, używając
– znaczne one i wielkiej nauki pełne, a barzo Kościołowi Bożemu
pożyteczne, przeciw Arianom księgi napisał,8
o Ś. Trójcy, które temuż Cesarzowi, który go wygnał, ofiarował
– w nich dowodnie pokazując,9
iż Syn jest jednoistotny Ojcu – a iż Boga w Trójcy jedynego,
słusznie wedle prawdy Katolickiej i Pisma ś. wyznawa Kościół ś.
Apostolski.
A
będąc na onym wygnaniu we Frygiej, na Synod do Selewcjej, które
miasto jest w Isauriej, z inemi Biskupy, za rozkazaniem Cesarza
Konstancjusa Arianina, zawieziony był. Na którym, Ariańskim
Biskupom mocnie się sprzeciwił, fałsze ich rozbijając.10
I po Synodzie do Cesarza posłem się uczynił, wrócenia się na
wygnanie od niego nie bojąc, i prosił go w Carogrodzie aby mu
dysputacjej z Ariany dozwolił. Czego gdy nie uprosił – pismem
troim, wolnym barzo i ostrym językiem grzechy i niewierność pana
onego karał. Zowie go Antychrystem i gorszym niżli był Nero i
Decjus i Maksymianus, i inni pogańscy okrutnicy. Podziwienia
wielkiego rzecz godna, gdy w ten czas, ine Katoliki Biskupy, i swoje
niektóre sobie przeciwne Ariany wyświecał i trapił –
11Hilariusza
o one słowa nie tylo nie wygnał – ale go, za radą swoich
Arianów, którzy się jego nauki i mocy w nim Boskiej bali, do
Piktawu, na jego Biskupstwo przywrócił.
Z
wielką go radością wszytka Gallia, a zwłaszcza Katolicy
przywitali – iż się do nich wedle słów Hieronyma ś. jako z
wygranej wojny nad Heretyki wracał.12
I będąc długo na onym Biskupstwie, prawie wszytkę Francją
oczyścił – i od Ariańskiego błędu, nauką, pisaniem, i pracą,
a niebezpieczeństwem swoim w rozmaitych z heretyki wojnach
wyswobodził. Pisma jego ś. Hieronym tak chwali, iż o jego prawej i
Katolickiej nauce, we wszytkim czytelnika ubezpiecza. 13Z
nich Augustyn ś. przeciw heretykom Pelagianom świadectwa brał, i
jego pismem nauki Katolickiej bronił. 14Ś.
Hilarego uczniem był on nasz wielki ś. Marcin Biskup Turoński,
który wysoką świątobliwością swoją, mistrzowi swemu sławy
przyczynił – iż się jego szkoły owoc tak wielki na nim pokazał.
Umarł w Piktawie roku P. 369 – uspokoiwszy Kościół swój, i
prawie wszytkę Francją od Ariańskich jadów wyzwoliwszy. Wielkimi
cudy i po śmierci Pan Bóg go wsławił – które Fortunatus we
200. lat po nim na toż Biskupstwo wstępujący, szeroce wypisał.
Nauka
ś. Hilariusza o niektórych artykułach,
na
które kacerstwa dzisiejsze biją.
Iż
jest zacny i wzięty Doktor kościelny, którego Augustyn ś. na
podparcie nauki Kościelnej używał – godziło się tu przytoczyć,
jako on uczył i trzymał, tak dawnym i starym, i tak świętym
będąc. Abyś poznał, wierny Czytelniku, iż Kościół ś. Rzymski
starodawną Apostolską, utartą, i od świętych ojców podaną
naukę trzyma. A żebyś się umiał od tych nowych, niestwornych, i
swowolnością życia rozpustnego pomazanych nauk, uwiarować.
15Naprzód,
wyznania Trójce Ś. i przedwieczności Syna Bożego, i jednoistności
Jego z Ojcem, mocnie bronił, i o tym księgi de Trinitate napisał
libros 12. I dla tej nauki, wygnanie i wielkie od Arianów
prześladowanie cierpiał.
16O
pochodzeniu Ducha Ś. od Syna, tak jako i od Ojca, twierdzi lib.
2. & 8. de Trinitate. Mieniąc – iż Duchowi Ś. Pochodzić
od Ojca, i brać od Syna, jedna rzecz jest. Bo wszytko co jest
Ojcowskiego, toż ma i Syn.
17O
przenachwalebniejszym Sakramencie tak trzymał, iż w nim jest żywe
i przyrodzone ciało Pana i Boga naszego Jezusa Chrystusa – a
pożywając Go, prawie i przyrodzenno, i rzeczywiście Go pożywamy,
acz pod zakryciem i osobami. Bo tak mówi lib. 8. de Trinitate.
Jeśli prawdziwe słowo
zstało się ciałem – i my prawdziwe słowo ciało, w potrawie
Pańskiej przyjmujemy. Ten przyrodzenno w nas mieszka,18
który przyrodzenie ciała naszego nierozdzielnie, zstawszy się
człowiekiem na się przyjął – i przyrodzonego ciała swojego, na
przyrodzenie wieczności pod tajemnicą nam udziela, i z ciałem je
naszym złącza. I tak jesteśmy jedno. Bo i w Chrystusie Ociec jest,
i Chrystus jest w nas. I na drugim miejscu, w tychże księgach: O
prawdzie, powiada, ciała i krwie (Chrystusowej w Sakramencie)
wątpienia żadnego nie masz. Bo wedle słów i świadectwa
Pańskiego, i wedle wiary naszej, prawdziwe ciało jest, i prawdziwa
krew jest – gdy to bierzem, to się zstaje iż my jesteśmy w
Chrystusie a Chrystus w nas. Izali to prawda nie jest? Niech jemu to
nieprawdą będzie, który sobie Chrystusa Jezusa, za prawdziwego
Boga nie ma. Jest On w nas przez ciało, i my jesteśmy w Nim i z Nim
– to co jesteśmy, w Bogu jesteśmy.
19O
Pietrze ś. trzymał, iż jest fundamentem i opoką Kościelną. Bo
in Matth. Can. 16. tak mówi, do ś. Piotra rzecz
czyniąc: O szczęśliwy fundamencie kościelny, takim nowym
nazwiskiem, i godna opoko takiego budowania, która piekielne prawo,
i brany jego, i wszytkie zamki jego kruszysz. Toż twierdzi na Psalm
131.20
– iż Piotr ś. jest pierwszy wyznawca Syna Bożego – fundament
kościelny, wrotny królestwa Bożego niebieskiego, i w ziemskim
sądzie niebieski sędzia. Toż mówi na Psalm 143.21
22O
mocy tegoż Piotra ś. tak naucza in Matth. canone 16. –
O błgosławiony wrotny niebieski, na którego wolą, klucze do
wiecznych pałaców dane są – którego ziemski sąd, uprzedza on
niebieski, iż to co on zwiąże abo rozwiąże na ziemi, tęż ma
moc na niebie.
23O
przyczynie Świętych i wzywaniu ich, tak naucza na Psalm 124.24
– gdzie Dawid ś. Mówi: Góry około miasta Bożego, a Pan w
okolicy ludu swego – wykłada góry być Święte Boże, już w
Panie zaśnione, i Anioły Boże, z których miasto, to jest Kościół
Boży obronę ma – gdy tak mówi: Nie schodzi tym, którzy stać
chcą na straży Świętych, i na obronie Aniołów – bo mówi:
Góry około Niego, i Pan w okolicy ludu swego. I niżej: A żebyśmy
nie rozumieli, aby nam mała była pomoc z Apostołów, abo z
Patriarchów i Proroków, abo raczej z Aniołów, którzy Kościół
strażą obtoczyli – przydano jest, iż Pan w okolicy ludu swego,
ninie i na wieki. I na Psalm 129.25
mówi: Są duchowie, na posługę posłani tych, którzy biorą
dziedzictwo zbawienia – acz Pan Bóg wszytko wie co czynim, ale dla
krewkości naszej, żebyśmy mogli i uprosić, i zasłużyć –
potrzebujem duchownej przyczyny i posługi ich.
26O
wolności władzej wolej naszej, na Psalm wtóry tak mówi: Każdemu
z nas, powiada, dał Pan Bóg wolność w żywocie i w zmysłach,
żadnej niewolej na oboje nie kładąc – aby nikogoż z
przyrodzenia złego abo dobrego, zakon nie niewolił. Ten który nas
na dobrowolne używanie błogosławieństwa swego stworzył, wysługę
nam i pomnożenie w niewinności i w uczciwości żywota postanowił.
A coby za zapłaty i czci, zniewolona dobroć była godna – gdyby
złym być prze zniewolenie takie nikt nie mógł? A tak dobrym być
na wolą dano, żeby dobroć zapłaty nabywała z wolności.
27O
wytłumaczeniu Pisma Ś. in Psal. 133. tak
mówi: Nowi tłumacze niech mówią co chcą – my na starodawnym i
wziętym przekładaniu Pisma przestawać mamy.
28O
wykładaniu Pisma Ś. tak uczył lib. 2. de Trin.
– iż go nie każdy
wedle głowy swej wykładać ma. Bo na tym, powiada, jest heretyctwo,
gdy kto w rozumieniu Pisma pobłądzi – i nie Pismo, ale wykład
Pisma kacerstwo rodzi.
29O
heretykach tak trzymał, iż Pismo za sobą, ale źle rozumiane
przywodzą, lib. 2. ad Const. August. tak
mówi: 30Pomni
iż żadnego heretyka nie masz, któryby tak nie kłamał, iż jego
bluźnierstwo z Pisma wzięte jest. Stąd Marcellus słowo Boże
czytając, o słowie Bożym nic niewie. 31Także
Fotinus, &c. – wszyscy Pismo bez rozumienia w uściech mają, i
wiary bez wiary uczą. A Pismo nie w czytaniu, ale w rozumieniu –
nie w odstąpieniu, ale raczej w miłości jest.
1 XIIII. Ianuar. Stycznia. Mart.
R. 13. Ianuar.
2 W małżeństwie żył ś.
Hilarius jako zakonnik.
3 Orał rolą dla ubogich, aby z
potu swego jałmużnę czynił.
4 Brzydzenie towarzystwa
heretyckiego.
5 Z Ariany walczył ś.
6 Wygnanie ś. Hilarego.
7 Wskrzesił umarłego.
8 Hiero. de scriptoribus Eccl.
9 Gre. Tur. de gloria Confes. cap. 2.
10 Baron. in anno 360.
11 Przywrócony na Biskupstwo ś.
Hilar.
12 Epist. ad Letam.
13 Augustyn ś. przeciw heretykom świadectwa ś. Hilarego używał.
14 Ś. Marcin uczeń ś. Hilarego.
15 1. O przedwieczności Syna Bożego.
16 2. O pochodzeniu Ducha Ś. i od Syna.
17 3. O prawdziwym ciele Bożym w Sakramencie.
18 Naturaliter.
19 4. O Piotrze ś. – zwierzchności jest opoką i fundamentem
Kościoła Bożego.
20 Tj. Ps 132(131). Przyp. J.Sz.
21 Tj. Ps 144(143). Przyp. J.Sz.
22 5. O mocy ś. Piotra.
23 6. O przyczynie i wzywaniu śś.
24 Tj. Ps 125(124). Przyp. J.Sz.
25 Tj. Ps 130(129). Przyp. J.Sz.
26 7. O wolności wolej naszej.
27 8. O przekładaniu Pisma Ś.
28 9. O rozumieniu Pisma.
29 10. O heretykach.
30 Każdy heretyk z Pisma się broni.
31 Heretycy wiary nie mają.
Źródło:
Ks.
Piotr Skarga, Żywoty
Świętych Stárego y Nowego Zakonu, ná káʒ̇dy dzień przez cáły
rok,
Kraków 1605, pomocniczo: Kraków 1598
Transkrypcja
typu „B”: Jakub Szukalski
Por. Spis świętych.
Por. Spis świętych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz