niedziela, 16 września 2018

(57) Żywoty Świętych: Katedra św. Piotra

Na święto Stolice Piotra ś.
Antiocheńskiej i Rzymskiej,
rzecz i historia krótka z kilką nauk duchownych.1

   Przepomnieć się nie godzi, co dziś Kościół ś. wspomina, a za co P. Bogu dziękuje, i uroczystą pamiątkę obchodzi, o stolicy Piotra ś. w Antiochiej. Bo rzecz którą w ten dzień P. Bóg ku zbawieniu ludzkiemu i oświeceniu cięmności pogańskiej, sprawić raczył, ma w sobie wielką pociechę, i nauk zbawiennych nie mało – którą tak wypisuje ś. Klemens,2 uczeń Piotra ś. Gdy Piotr ś. z inemi uczniami Pańskimi wiarę Chrystusowę w Antiochiej fundował, sam się wrócił do Jeruzalem, i do inych już się zaczynających Kościołów – w tym czasie szatan nieprzyjaciel zbawienia ludzkiego, i zawiśnik czci Chrystusowej posłał do Antiochiej Symona Czarnoksiężnika, który wiele przeciw Piotrowi ś. mówił, ganiąc naukę jego – wiele kuglarstwa i obłudnych cudów, oczy ludzkie mamiąc, czynił – tak iż i twarzy ludziom odmieniał, i psom miedzianym szczekać kazał, i inych obłudności wiele pokazował – czemu nowi oni Chrześcianie, miedzy któremi byli niektórzy zacni i pierwszy w mieście, wahać się i chwiać w wierze ś. i nauce Piotra ś. poczęli. O czym gdy się Piotr ś. dowiedział – wezbrał się do Antiochiej. Tedy Nicetas i Akwila i ini Chrześcianie, posłyszawszy o przyszciu Piotra ś. którego barzo pragnęli – wszyscy wyszli przeciw jemu, i przedniejszy i zacni, popiołem głowy posypując, i żałując bardzo – iż Symona Czarnoksiężnika nad zakazanie Piotra ś. przyjęli.
   Zatym wiarę swoję i pokutę i rozumienie wielkie o Pietrze ś. pokazując, postawili przed nim barzo wiele chorych powietrzem zarażonych, i opętanych od czarta, i rozmaite niemocy mające, tak iż się zliczyć nie mogli. A Piotr ś. widząc iż nie tylo żałują tego, że o nim, na zwiedzienie Symona, źle trzymali – ale iż wiarę tak wielką mieli, iż rozumieli to, że one wszytkie chore, mocą Chrystusową zleczyć mógł – podniósł ręce w niebo, i z płaczem modłę i dziękę P. Bogu czynił, mówiąc: Błogosławiony i chwały wszytkiej godny Ojcze, który każde słowo i obietnice Syna Twego pełnić raczysz, aby poznało wszelkie stworzenie, iżeś Ty sam jest Bóg na niebie i na ziemi. 3To mówiąc, wstąpił na wyższe mieśce, i kazał wszytkie one chore przed sobą położyć, i taką do nich rzecz uczynił: Widzicie iżem człowiek jako i wy, nie rozumiejcie abyście moją siłą ku zdrowiu przyść mogli, ale przez Tego, który z nieba zstąpiwszy, dał wszytkim wierzącym sobie lekarstwo duszne i cielesne. Przeto usty swemi, przed tym ludem wszystkim, wyznajcie – iż z prawego serca wierzycie w Pana naszego Jezusa Chrystusa – aby i oni wiedzieli skąd mają zbawienia swego szukać. Tedy wszyscy chorzy, którzy mogli zawolali: 4To jest prawy Bóg, którego Piotr opowiada. Zatymże wnet wielka jasność łaski Bożej we śrzodku ich widzieć się dała – i zaraz poczęli powietrzem zarażeni wstawać, i do nóg ś. Piotra przypadać, ślepi już oświeceni wołali, chwaląc Boga, chromi dziękowali, chorzy wszyscy radości się napełniali, i oni co już ledwie tchu trochę prze wielką niemoc mieli, zdrowemi się doskonale naleźli, i miesiącznicy i opętani wolnemi zostali. Tak wielka się moc Ducha Ś. ukazała, iż wszyscy od wielkiego do małego wyznawali i chwalili P. Boga. 5A krótko mówiąc, za siedm dni więcej się niż dziesięć tysięcy ludzi ochrzciło. A Teofilus, który miedzy wszytkimi w mieście onym namożniejszy był – pałac i dom swój na Kościół obrócił i oddał – 6w którym Piotrowi Apostołowi stolica kaznodziejska postawiona jest, i tam się lud on wszytek na słuchanie słowa Bożego schodził, i nauce, cudami onemi potwierdzonej, wierzył. Póty są słowa ś. Klemensa, z których rozumiej dzisiejszego święta początek, a takie nauki odnieś. 7Naprzód uważ to u siebie, iż więtszej łaski Bożej nie masz nad tę, gdy nam nauczyciele prawe i posłańce swoje Apostoły i ich namiestniki posyła, a miedzy nami stolice ich zdrowej i zbawiennej nauki Pana naszego Jezusa funduje. Jako z drugiej strony szkodliwszej rzeczy nie masz, jedno gdy się gdzie stolica ona zaraźliwa, o której Psalm pierwszy mówi, to jest kacerska i fałszywa nauka tych Symonów, szatańskich towarzyszów, którzy się Piotrowi ś. i potomkom na stolicę jego wstępującym sprzeciwiają, wystawi. Dla tego ludzie Pana Boga znający z wielką radością kościoły budowali, i tę stolicę nauki zbawiennej, i studnicę wody żywej z majętności swej zakładali. Wesel się z tego Katoliku, iż tobie ta stolica Piotra świętego, która prawdę Katolicką, i szczerą wiarę, i słowo Chrystusowe zatrzymawa, fundowana jest, na której masz kapłany na nię wstępujące a nieustające, jako syny po ojcach, którzyć prawdy i kazania Piotra ś. dochowywają, a tą cię szczerą wodą rzeki, która miasto Boże uwesela, chłodzą, i do żywota wiecznego płynącą prowadzą. A z tego się smęć wielce, gdzieby widział, iż się stolica kacerska złego powietrza i zarazy dusz ludzkich podnosić poczyna.
   2. Zrozumiej też jako P. Chrystus Bóg nasz obietnice swe Piotrowi spełnił, iż on co na rybach, których na słowa Pańskie tak wiele i tak wielkich zagarnął, ukazał, na duszach ludzkich uiścił, a jeszcze więcej, gdy do Rzymu przyszedł, a jednę na wschodzie słońca stolicę prawdy Chrystusowej fundowawszy, drugą na zachód w Rzymie, jako powszechny pasterz świata wszytkiego zasadził. Obiedwie w głównych i przednich Zachodu i Wschodu miastach – aby się tym rychlej prawda Boża ogłosiła, zwłaszcza z Rzymu, który był zamkiem, głową, i panem świata wszytkiego. Które dobrodziejstwo Boże fundowania stolice Piotra ś. w Rzymie, iż jest więtsze niżli to w Antiochiej – przeto je też Kościół obchodzi ośmnastego dnia Stycznia – na którym miejscu iż się to zamilczało, tu się słusznie wspomnieć ma, słowy wielkiego i świętego Doktora Leona Papieża, który tak mówi:8 Gdy, powiada, dwanaście Apostołów od Ducha Ś. mowę wszytkich języków wzięli, aby świat Ewangelią napełnili, podzieliwszy krainy ziemie błogosławiony Piotr, Książę Apostolskiego pocztu, do zamku się państwa Rzymskiego obrócił, aby światłość prawdy, która się na zbawienie narodów oznajmić miała, źrzetelniej od głowy na ciało świata wszytkiego wylać się mogła. A który się w mieście tym naród naleźć nie mógł? abo komu to tajno być mogło, o czym Rzym wiedział? Tam było trzeba Filozofskie błędy zdeptać, i próżność świeckiej mądrości ukazać, i diabelską służbę potępić, i wszytkie świętokradzkie niezbożności skazić się tam miały – gdzie się były zewsząd błędy zgromadziły, a pilnie chowane zostawały. Do tegoż ty miasta przebłogosławiony Pietrze, przyszcieś się nie bał, gdy towarzysz chwały twej Paweł Apostoł, około się inych Kościołów jeszcze bawił – i w ten las srogich źwierzów, i w to głębokie a burzliwe morze, wstąpiłeś – z więtszą śmiałością niżli kiedyś po morzu chodził.9 Jużeś był lud Żydowski wyćwiczył, jużeś był Antiocheński Kościół, gdzie się dostojność imienia Chrześciańskiego zaczęła, fundował – jużeś był Pontum, Galacją, Kappadocją, Azją, Bitynią, zakonem kazania Ewangeliej napełnił – aż zasię (o powodzeniu sobie i o dłuższym wieku życia swego tusząc) chorągiew krzyża Chrystusowego, w zamki Rzymskie wprowadzicieś raczył. Gdzie wedle Boskiego zrządzenia, czekała cię i dostojność urzędu, i sława męczeństwa twego. Póty są słowa ś. Leona, przed lat więcej niż jedennaście set napisane. Tak iż się daleko więcej z fundowania stolice Rzymskiej od Piotra ś. a niżli z Antiocheńskiej radować mamy. Bo w Rzymie Piotr ś. wielkie one ryby,10 to jest ludzie z Cesarskiego domu, miedzy którymi był Klemens, i potym przez potomki swe same Cesarze, począwszy od Konstantyna Wielkiego, ułowił – którzy wiarę Chrześciańską z nauki Piotra ś. potomków, po wszytkim świecie rozszerzyli.
   3. 11Czemu nie Antiocheńscy, ale Rzymscy biskupi na przodkowanie i pasterstwo świata wszytkiego i na przywileje Piotra ś. nastąpili, ktoby spytał, niech tę ma sprawę – a heretyckich około tego baśni nie przypuszcza. Naprzód Boże było zrządzenie i wola, iż w Rzymie ś. Piotr krew swoję za Chrystusa przelał, którą swój urząd nieśmiertelny temu Kościołowi podając, w nim żywot swój zapieczętował – na to bez wątpienia rozkazanie Pańskie mając, aby tam gdzie sam żyć przestał, potomkowie jego na powszechne pasterstwo owiec wszystkich Chrystusowych następując, zostali.
   Przetoż Kościół powszechny te przywileje Piotra Ś. stolicy Rzymskiej, i na wszytkich wielkich zborach, i we wszytkiego świata zezwoleniu, i w piśmie Doktorów świętych przyznał. Wiedział P. Bóg i to tak przejźrzał, iż stolica Antiocheńska, wiele heretyków na niej siedzących i ludzi zarażających mieć, i ustać miała – a stolica ś. Rzymska nigdy jadu heretyckiego nie przypuściła, ale wedle obietnice Pańskiej, w wierze bracią potwierdza, i na mocnej skale stojąc, heretyckie nauki tępi, i przez wszytkie wieki nieodmiennie kwitnie, i wiarę po wszytkim świecie miedzy Pogaństwem, i teraz w Indiach na nowym, to jest ludziom przedtym niewiadomym świecie, szczepi, i chwałę Bożą i wierną naukę zatrzymawa – którą aby nam Pan Bóg do końca chował, proszę taką zemną modłę do Pana Boga uczyń. Nauczycielu, Mistrzu, i Panie Boże nasz Jezu Chryste, opokę wiary Twej, matkę wszytkiego Chrześciaństwa, i głowę widomą owczarniej Twojej, przesławną Piotra Twego stolicę, Kościól ś. Rzymski, racz podnieść, i wysoce wsławić – a nawróć do Namiestnika Twego na ziemi, wszytkie barany i owce Twoje, a zgromadź je pod jednę laskę rządu Twego. Ten zamek straży i obrony naszej, od wszelakiego kacerstwa i odszczepieństwa, i matkę jedności Chrześciańskiej, zatrzymaj w obronie Twojej aż do końca. Spełni słowo Twoje, aby go bramy piekielne nie przemogły – a daj skutek modlitwie Twojej, aby wiara Piotra tego nigdy nie ustawała, ale posiliła bracią, i wszytko w jedności zachować, i przywieść do Ciebie wody żywej żywota wiecznego mogła. Amen.

1  XXII. Febru. Lutego.
Lib. 10. Recognitionum.
Rzecz Piotra ś. do chorych.
Niezliczony poczet chorych zleczeni od Piotra świętego.
Dziesięć tysięcy ludu Piotr ś. przez siedm dni nawrócił.
Stolica kaznodziejska Piotrowi ś. postawiona.
Nauka pierwsza.
Serm. de Apostolis Petro & Paulo.
9  Mt 14.
10  J 21.
11  Nauka trzecia. Na przywileje ś. Piotra, nie Antiocheński, ale Rzymski Kościół wstąpił.

Źródło:
Ks. Piotr Skarga, Żywoty Świętych Stárego y Nowego Zakonu, ná káʒ̇dy dzień przez cáły rok, Kraków 1605, pomocniczo: Kraków 1598
Transkrypcja typu „B”: Jakub Szukalski

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz