sobota, 24 października 2020

Engaddi

   Hebrajskie En-gedi, greckie Engaddi, Engadde, Engadi, Engadai, Engada, miasto w południowej Palestynie, nad zachodnim brzegiem Morza Martwego, nieopodal pustyni o tej samej nazwie. Za czasów Jozuego przeszło do pokolenia Judy (Joz 15,62). Tam też krył się Dawid przed pościgiem Saula. Znajduje się ok. 56 km na południowy wschód od Jerozolimy.1 Jest oazą słynącą niegdyś z winnic (Pnp 1,14), balsamu i palm, skąd wedle tradycji wzięła się jego dawniejsza nazwa Chaseson (Chasason) lub Chaseson-Tamar (Vulg. Asason thamar), tj. odłamek palmy albo nacięcie na palmie, żwirowe zbocze góry z palmami (2 Krn 20,2; por. Rdz 14,7).2 Za czasów św. Hieronima Engaddi było jeszcze przewspaniałą wsią (vicus praegrandis), nazywaną również świętą (sacra). W swojej długiej historii Engaddi pełniło rolę miejsca kultu, placówki wojskowej oraz ośrodka handlowego. Za czasów wojen krzyżowych leżało w ruinach. Około roku 1806 rozpoczęto tu badania archeologiczne. W rejonie tym odkryto kilka twierdz pochodzących z okresu królestwa. Jedna z nich znajdowała się u źródła, inna na szczycie wzgórza, skąd widać było podróżujących w promieniu wielu kilometrów. W Engaddi odkryto również pozostałości budynków z epoki żelaza i okresu bizantyjskiego; a także trochę pozostałości zabudowań z czasu Drugiej Świątyni (ok. 530-70 r. prz. n. Chr.).
   Jest tam synagoga z okresu Bizancjum, mury z kamieni polnych, skorupy, warstwa popiołu. Na miejscu odkryto także pozostałości kilku zabudowań, które nazwano Budynkiem Zukim, Budynkiem z Otoczaków (z Zachodnim Mieszkaniem) i Budynkiem Północnym. Budynki zbudowane są na podstawach prostokątnych, przeważnie z kamieni polnych. Niektóre z nich posiadają podwórza, piekarniki i piece. Obecność piekarników i pieców świadczy o długotrwałym użytkowaniu. W okolicy znaleziono ponadto silos, roztrzaskane naczynia gliniane, urządzenie o niejasnym przeznaczeniu (pod podłogą Zachodniego Mieszkania), dwa wąskie kanały odpływowe (pod Budynkiem Północnym), sprzęt domowy i kuchenny, słoje, dzbany, dzbanki ze zniekształconymi uchwytami, miski (niektóre stożkowe), kilka całych naczyń, kotły do gotowania (niektóre z kamiennymi pokrywami), kilka dziobków lamp herodiańskich (jedna lampa w całości), szara lampa, naczynia wapienne, kubki, kilka prostokątnych basenów, waga, pozostałości palonego drewna (palmy, tamaryszek, głożyna i drzewo z przywozu), duże żelazne gwoździe od drzwi, liczne skupiska gwoździ wraz ze spalonym drewnem, żelazne ostrza noży, kawałek ostrza piły, krople i większe ślady topionego ołowiu (prawdopodobnie pozostałości pożaru), gwoździe z brązu, brązowy uchwyt rzymskiego garnka, monety z brązu (połowa z nich z czasu panowania Aleksandra Jannaja, króla i arcykapłana Judei, tj. II/I w. prz. n. Chr.), kilka helleńskich monet i monet srebrnych, w tym tyryjski szekel i monety nabatejskie.
   Miejsce stanowi pojedyncze stratum i przedstawia jeden okres. Według ostatnich znalezisk osada mogła działać od VII w. prz. n. Chr. do VI w. po n. Chr.


Przypisy:
1  Według trasy dla pieszych wyznaczonej przez internetową mapę Google odległość ta wynosi 74,6 km.
2  Położenie Chaseson-Tamar nie jest znane, chociaż niektórzy badacze umieszczają je w pobliżu południowego krańca Morza Martwego, w El-Hasasa, między Engaddi a Betlejem. Oaza Engaddi znajduje się poniżej Morza Martwego w odległości ok. 56 km na południowy wschód od Jerozolimy. Zasilana stałym źródłem, jest oazą życia i barw pośród jałowego krajobrazu.

Bibliografia:
Gideon Hadas, 'En Gedi w: Hadashot Arkheologiyot: Excavations and Surveys in Israel, t. 118, wydanie elektroniczne, 2006.
Encyklopedja Kościelna (podług teologicznej encyklopedji Wetzera i Weltego), t. V, Warszawa 1874, s. 34.
Podręczna encyklopedya Kościelna, t. IX-X, Warszawa 1906, s. 414.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz