środa, 3 czerwca 2015

Nabożeństwa (11)

4. Zarzut

Nie mam prawości Hioba, ale mam pragnienie Hioba, Będę mówił do Wszechmocnego i spierał się z Bogiem.1 Mój Boże, mój Boże, jak wcześnie mam chodzić do Lekarza, i jak daleko mam chodzić z Lekarzem? Wiem, że stworzyłeś Materię, i Człowieka, i Wiedzę, i gdy idę do Lekarza, nie od Ciebie idę. Nie uczyniłeś ubrań póki nie nastał wstyd nagości ciała; lecz uczyniłeś Lekarstwo zanim nastała wszelka uraza wszelkiej choroby; bo odcisnąłeś leczniczą moc w wielu Prostotach, już na początku; czy miałeś na myśli, że mamy być chorzy, gdy tak czyniłeś? gdy je stwarzałeś? Nic innego nie miałeś więc na myśli, kiedy nas stwarzałeś, jak to, abyśmy grzeszyli: przewidziałeś jedno i drugie, ale nie spowodowałeś żadnego. Ty, Panie, obiecujesz tu drzewa, których owoc będzie na pokarm, a ich liście na Lekarstwo.2 Oto głos Twojego Syna, Czy chcesz być zdrowy? 3 Co wyciąga z chorego wyznanie, iż był chory, i nie mógł wydobrzeć. I oto Twój własny głos, Czy nie ma Lekarza? 4 Co nas nakłania, przysposabia nas do przyjęcia Twego Porządku. I oto głos Mędrca, zarówno dla materii, Lekarstwa samego, Pan stworzył Leki z Ziemi, i ten, co jest mądry, nie będzie nimi gardził,5 jak i dla Wiedzy, i Osoby, Lekarz odcina długą chorobę. We wszystkich tych głosach, odsyłasz nas do tych pomocy, których udzieliłeś nam na to. Ale czy nie zechciałbyś potwierdzić tego głosu, Ten, który zgrzeszył przeciw swemu Stwórcy, niech wpadnie w ręce Lekarza;6 i czy nie zechciałbyś udzielić mi zrozumienia tych słów? Ty, który odsyłasz nas po błogosławieństwo do Lekarza, nie robisz z tego przekleństwa dla nas, ażeby iść, kiedy Ty odsyłasz. Czyż nie w tym raczej przekleństwo, że tylko ów wpada w ręce Lekarza, który rzuca się w całości, zupełnie na Lekarza, ufa mu, polega na nim, zajmuje się jego wszystkim, i zaniedbuje to duchowe lekarstwo, które Ty ustanowiłeś także w swoim Kościele: zatem wpaść w ręce Lekarza, to grzech, i kara za poprzednie grzechy; ale wpaść jak Asa, który w swej dolegliwości, nie szukał Pana, lecz Lekarza.7 Objaw mi zatem Twój Sposób, O Panie, i zobacz, czy za nim poszedłem; ażebyś mógł mieć chwałę, gdy ja mam, i przepraszam, gdy nie mam, i dopomóż, abym mógł mieć. Twój Sposób to, W czasie twej choroby, nie bądź niedbały:8 W czym chciałbyś mieć wyrażoną moją pilność? Módl się do Pana, a On cię uzdrowi. O Panie, tak czynię; modlę się, i modlę się modlitwą Twego sługi Dawida, Miej miłosierdzie dla mnie, O Panie, bo jestem słaby; Ulecz mnie, O Panie, bo kości moje są udręczone:9 Wiem, że nawet słabość moja jest powodem, pobudką, by wzbudzić Twe miłosierdzie, a moja choroba to sposobność, ażebyś zesłał zdrowie. Kiedyż tak gotów jesteś, kiedyż jest to dla Ciebie tak stosowne, by współcierpieć, jak nie w cierpieniu? Ale czyż Modlitwa o zdrowie tylko wtedy jest stosowna, kiedy choruję? Twój Sposób sięga dalej; Zaniechaj grzechu, usprawnij twe ręce, i oczyść twe serce z wszelkiej nikczemności;10 Czyż ja, O Panie, tak uczyniłem? O Panie, tak; dzięki Twej Łasce, doszedłem do świętego obrzydzenia mym poprzednim grzechem; Czyż jest coś więcej? W Sposobie Twoim jest więcej; Daj miłą woń, i pamiątkę najczystszej mąki, i uczyń daninę z tłuszczu, jakiej nie było. I, Panie, dzięki Twej łasce, uczyniłem to, poświęciłem trochę, z tego trochę, którego mi użyczyłeś, dla tych, którym go użyczasz: a teraz w Twoim Sposobie, i Twoimi śladami, doszedłem do tego, Potem daj miejsce Lekarzowi, bo Pan go stworzył, nie pozwól, by odszedł od ciebie, bo potrzeba go tobie.11 Posyłam po Lekarza, ale usłyszę go jak wchodzi z tymi słowami Piotra, Jezus Chrystus cię uzdrawia;12 tęsknię za Jego obecnością, ale dbam, aby moc Pana, była obecna, by mnie uzdrowić.13

Przypisy:
1  Hi 13,3. [Biblia Tysiąclecia: „Lecz ja chcę mówić z Wszechmocnym, bronić się będę u Boga”.]
2  Ez 47,12. [Biblia Tysiąclecia: „Ich owoce będą służyć za pokarm, a ich liście za lekarstwo”.]
3  J 5,6. [Biblia Tysiąclecia: „Czy chcesz wyzdrowieć?”]
4  Jr 8,22. [Biblia Tysiąclecia: „Czy nie ma tam lekarza?”]
5  Syr 38,4. [Biblia Tysiąclecia: „Pan stworzył leki z ziemi, a człowiek mądry nie będzie nimi gardził”.]
6  Syr 38,15. [Biblia Tysiąclecia: „Kto grzeszy przeciw swemu Stwórcy, niech wpadnie w ręce lekarza!”]
7  2 Krn 16,12. [Biblia Tysiąclecia: „szukał nie Pana, lecz lekarzy”.]
8  Syr 38,9. [Biblia Tysiąclecia: „w chorobie nie odwracaj się od Pana”.]
9  Ps 6,2. [Biblia Tysiąclecia (6,3): „Zmiłuj się nade mną, Panie, bom słaby;
ulecz mnie, Panie, bo drżą kości moje”.]
10  Syr 38,10. [Biblia Tysiąclecia: „Odrzuć przewrotność – wyprostuj ręce i oczyść serce z wszelkiego grzechu!”]
11  Tamże 12. [Biblia Tysiąclecia: „Potem daj miejsce lekarzowi, bo jego też stworzył Pan, nie odsuwaj się od niego, albowiem jest on ci potrzebny”.]
12  Dz 9,34.
13  Łk 5,17. [Biblia Tysiąclecia: „A była w Nim moc Pańska, tak że mógł uzdrawiać”.]

Przekład z angielskiego: Jakub Szukalski
 
Źródła:
John Donne, Devotions Vpon Emergent Occaſions, and ſeuerall ſteps in my Sicknes, London 1624 
John Donne, Devotions Upon Emergent Occasions, Cambridge 1923

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz