4.
Modlitwa
O
najpotężniejszy, i najłaskawszy Boże,
który jesteś Bogiem
zdrowia,
i siły,
tak że bez Ciebie, całe zdrowie jest niczym, jak tylko paliwem, a
cała siła, tylko miechem grzechu; Oto ja w porywie dwóch chorób,
i w potrzebie dwóch Lekarzy,
upoważniony przez Ciebie, cielesnego,
i duchowego
Lekarza.
Przychodzę do obu, jak do Twego Obrządku,
i błogosławię, i wysławiam Twoje Imię, bo w obu przypadkach,
zapewniłeś pomoc człowiekowi przez Posługę człowieka. Nawet w
nowej Jerozolimie,
w samym Niebie,
spodobało Ci się odkryć Drzewo,
które jest
tam Drzewem życia, ale jego liście są na uzdrowienie narodów;1
samo Życie
jest
tam z Tobą, boś Ty jest Życiem;
i wszelkie rodzaje Zdrowia,
wypracowane tutaj nad nami, Twymi Narzędziami,
stamtąd zstępują. Uzdrowiłbyś
Babilon, ale nie zdrowieje;2
Zabierz ode mnie, O
Panie,
jej przewrotność, jej samowolę, jej zacietrzewienie, i usłysz
Twego Ducha
mówiącego w mojej Duszy,
Uzdrów mnie, O
Panie,
bym był uzdrowiony. Efraim
ujrzał swą chorobę, a Juda swą ranę; wtedy poszedł Efraim do
Asyryjczyka, i posłał po króla Jareba, a jednak nie mógł cię
uzdrowić, ani wyleczyć cię z twej rany.3
Trzymaj
mnie z dala, O
Panie,
od tych, którzy wypaczają sztukę leczenia Duszy, lub Ciała,
środkami nieodciśniętymi przez Ciebie w Kościele,
dla duszy, lub w przyrodzie
dla
ciała;
Nie można mieć zdrowia
duchowego przez
przesąd,
ani cielesnego
przez
czary;
Ty Panie,
i tylko Ty jesteś Panem
obydwu. Ty we własnej osobie jesteś Panem
obydwu,
i Ty w swoim Synu
jesteś Lekarzem,
biegłym w obydwu. Jego
razami jesteśmy uzdrowieni,4
mówi tam Prorok;
tam, zanim
był
biczowany, byliśmy uzdrowieni jego razami; o ile bardziej mam być
uzdrowiony teraz, teraz, gdy to, co on już rzeczywiście wycierpiał,
rzeczywiście, i oczywiście odnosi się do mnie? Czyż jest coś
nieuleczalnego, na co nie ściekałby ten Balsam?
Jakaś żyła tak pusta, że nie mogłaby jej napełnić owa krew?
Obiecujesz uzdrowić
ziemię;5
ale to wtedy, gdy mieszkańcy ziemi modlą
się, abyś ją uzdrowił.
Obiecujesz uzdrowić ich Wody,
ale ich
bagnistych miejsc, i stawów,
mówisz tam, nie
uzdrowisz:6
Mego wracania do jakiegoś grzechu, jeśli miałbym wracać do
możliwości grzeszenia ze wszystkimi mymi grzechami na nowo, nie
wybaczyłbyś. Uzdrów tę ziemię,
O mój Boże,
przez łzy skruchy, i uzdrów te wody,
te łzy ze wszelkiej goryczy, ze wszelkiej nieufności, ze wszelkiej
strony, ustanawiając me niezbywalne zabezpieczenie w Tobie. Twój
Syn chodził uzdrawiając wszelkie rodzaje chorób.7
(Żadnej choroby nieuleczalnej, żadna trudna; uzdrawiał je w
przejściu.)
Moc
wychodziła z niego i uzdrawiał wszystkich,8
całe tłumy (żadnej osoby nieuleczalnej) uzdrowił je całkowicie
(jak sam mówi)9
nie zostawił żadnych pozostałości dolegliwości; i czyż ten
powszechny Lekarz
przejdzie przez ten Szpital,
i mnie nie odwiedzi? mnie nie uzdrowi? mnie nie uzdrowi zupełnie?
Panie,
nie dbam o to, czy przemówisz do mnie przez swego Posłańca, jak do
Ezechiasza,
Oto
uzdrowię cię, i na trzeci dzień pójdziesz do domu Pana.10
Nie dbam o to, czy przemówisz do mnie, jak do Mojżesza
w
sprawie Miriam,
gdy Mojżesz
miał
mieć ją wnet uzdrowioną, Gdyby
jej ojciec splunął w twarz, czy nie miałaby się przez siedem dni
wstydzić? Niech będzie zamknięta na siedem dni, i potem powróci;11
lecz jeśli spodobałoby Ci się pomnożyć siedem dni, (a siedem
jest nieskończone) przez liczbę moich grzechów,
(a to jest bardziej nieskończone) jeśli ten dzień ma mnie
przenieść, aż nie
będzie więcej dni,
zapieczętuj na mnie, moje duchowe zdrowie przez użyczenie mi
Pieczęci
Twego
Kościoła,
i dla mego doczesnego zdrowia, rozwiń Twój Obrządek,
w rękach tych, którzy mają pomagać przy tej chorobie, w taki
sposób, i w takiej mierze, ażeby móc najwięcej Ciebie
wychwalić, i najwięcej tych podbudować, którzy doglądają spraw
Twoich sług, dla ich własnego duchowego pożytku.
Przypisy:
1 Ap
22,2. [Biblia Tysiąclecia: „drzewo życia rodzące dwanaście
owoców wydające swój owoc każdego miesiąca a liście drzewa
[służą] do leczenia narodów”.]
2 Jr
51,9. [Biblia Tysiąclecia: „Staraliśmy się Babilon uzdrowić,
lecz się nie dał wyleczyć”. W Biblii Króla Jakuba Babilon jest
kobietą: „We would have healed Babylon, but she is not healed”;
podobnie w siedemnastym rozdziale Apokalipsy św. Jana.]
3 Oz
5,13. [Biblia Tysiąclecia: „Spostrzegł Efraim swoją niemoc, a
Juda zobaczył swą ranę. I pośpieszył Efraim do Asyrii, zwrócił
się Juda do wielkiego króla, lecz on was nie może uleczyć ani
uwolnić od rany”.]
4 Iz
53,5. [Biblia Tysiąclecia: „W jego ranach jest nasze
uzdrowienie”.]
5 2
Krn 7,14. [Biblia Tysiąclecia: „kraj ich ocalę”. Biblia Króla
Jakuba podaje: „uzdrowię ich ziemię” (...will heal their
land).]
6 Ez
47,11. [Biblia Tysiąclecia: „jego błota i zalewy nie zostaną
uzdrowione”.]
7 Mt
4,23. [Biblia Tysiąclecia: „I obchodził Jezus całą Galileę,
(…) lecząc wszelkie choroby”.]
8 Łk
6,19. [Biblia Tysiąclecia: „moc wychodziła od Niego i uzdrawiała
wszystkich”.]
9 J
7,23. [Biblia Tysiąclecia: „dlaczego złościcie się na Mnie, że
w szabat uzdrowiłem całkowicie człowieka?”]
10 2
Krl 20,5. [Biblia Tysiąclecia: „Oto uzdrowię cię: trzeciego
dnia pójdziesz do świątyni Pańskiej”.]
11 Lb 12,14. [Biblia Tysiąclecia: „Gdyby jej ojciec plunął w twarz, czyż nie musiałaby się przez siedem dni wstydzić? Tak ma być ona przez siedem dni wyłączona z obozu, a potem może znowu powrócić”.]
11 Lb 12,14. [Biblia Tysiąclecia: „Gdyby jej ojciec plunął w twarz, czyż nie musiałaby się przez siedem dni wstydzić? Tak ma być ona przez siedem dni wyłączona z obozu, a potem może znowu powrócić”.]
Przekład z angielskiego:
Jakub Szukalski
Źródła:
John Donne, Devotions Vpon Emergent Occaſions, and ſeuerall ſteps in my Sicknes, London 1624
John Donne, Devotions Upon Emergent Occasions, Cambridge 1923
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz