czwartek, 18 czerwca 2015

Nabożeństwa (12)

4. Modlitwa

O najpotężniejszy, i najłaskawszy Boże, który jesteś Bogiem zdrowia, i siły, tak że bez Ciebie, całe zdrowie jest niczym, jak tylko paliwem, a cała siła, tylko miechem grzechu; Oto ja w porywie dwóch chorób, i w potrzebie dwóch Lekarzy, upoważniony przez Ciebie, cielesnego, i duchowego Lekarza. Przychodzę do obu, jak do Twego Obrządku, i błogosławię, i wysławiam Twoje Imię, bo w obu przypadkach, zapewniłeś pomoc człowiekowi przez Posługę człowieka. Nawet w nowej Jerozolimie, w samym Niebie, spodobało Ci się odkryć Drzewo, które jest tam Drzewem życia, ale jego liście są na uzdrowienie narodów;1 samo Życie jest tam z Tobą, boś Ty jest Życiem; i wszelkie rodzaje Zdrowia, wypracowane tutaj nad nami, Twymi Narzędziami, stamtąd zstępują. Uzdrowiłbyś Babilon, ale nie zdrowieje;2 Zabierz ode mnie, O Panie, jej przewrotność, jej samowolę, jej zacietrzewienie, i usłysz Twego Ducha mówiącego w mojej Duszy, Uzdrów mnie, O Panie, bym był uzdrowiony. Efraim ujrzał swą chorobę, a Juda swą ranę; wtedy poszedł Efraim do Asyryjczyka, i posłał po króla Jareba, a jednak nie mógł cię uzdrowić, ani wyleczyć cię z twej rany.3 Trzymaj mnie z dala, O Panie, od tych, którzy wypaczają sztukę leczenia Duszy, lub Ciała, środkami nieodciśniętymi przez Ciebie w Kościele, dla duszy, lub w przyrodzie dla ciała; Nie można mieć zdrowia duchowego przez przesąd, ani cielesnego przez czary; Ty Panie, i tylko Ty jesteś Panem obydwu. Ty we własnej osobie jesteś Panem obydwu, i Ty w swoim Synu jesteś Lekarzem, biegłym w obydwu. Jego razami jesteśmy uzdrowieni,4 mówi tam Prorok; tam, zanim był biczowany, byliśmy uzdrowieni jego razami; o ile bardziej mam być uzdrowiony teraz, teraz, gdy to, co on już rzeczywiście wycierpiał, rzeczywiście, i oczywiście odnosi się do mnie? Czyż jest coś nieuleczalnego, na co nie ściekałby ten Balsam? Jakaś żyła tak pusta, że nie mogłaby jej napełnić owa krew? Obiecujesz uzdrowić ziemię;5 ale to wtedy, gdy mieszkańcy ziemi modlą się, abyś ją uzdrowił. Obiecujesz uzdrowić ich Wody, ale ich bagnistych miejsc, i stawów, mówisz tam, nie uzdrowisz:6 Mego wracania do jakiegoś grzechu, jeśli miałbym wracać do możliwości grzeszenia ze wszystkimi mymi grzechami na nowo, nie wybaczyłbyś. Uzdrów tę ziemię, O mój Boże, przez łzy skruchy, i uzdrów te wody, te łzy ze wszelkiej goryczy, ze wszelkiej nieufności, ze wszelkiej strony, ustanawiając me niezbywalne zabezpieczenie w Tobie. Twój Syn chodził uzdrawiając wszelkie rodzaje chorób.7 (Żadnej choroby nieuleczalnej, żadna trudna; uzdrawiał je w przejściu.) Moc wychodziła z niego i uzdrawiał wszystkich,8 całe tłumy (żadnej osoby nieuleczalnej) uzdrowił je całkowicie (jak sam mówi)9 nie zostawił żadnych pozostałości dolegliwości; i czyż ten powszechny Lekarz przejdzie przez ten Szpital, i mnie nie odwiedzi? mnie nie uzdrowi? mnie nie uzdrowi zupełnie? Panie, nie dbam o to, czy przemówisz do mnie przez swego Posłańca, jak do Ezechiasza, Oto uzdrowię cię, i na trzeci dzień pójdziesz do domu Pana.10 Nie dbam o to, czy przemówisz do mnie, jak do Mojżesza w sprawie Miriam, gdy Mojżesz miał mieć ją wnet uzdrowioną, Gdyby jej ojciec splunął w twarz, czy nie miałaby się przez siedem dni wstydzić? Niech będzie zamknięta na siedem dni, i potem powróci;11 lecz jeśli spodobałoby Ci się pomnożyć siedem dni, (a siedem jest nieskończone) przez liczbę moich grzechów, (a to jest bardziej nieskończone) jeśli ten dzień ma mnie przenieść, aż nie będzie więcej dni, zapieczętuj na mnie, moje duchowe zdrowie przez użyczenie mi Pieczęci Twego Kościoła, i dla mego doczesnego zdrowia, rozwiń Twój Obrządek, w rękach tych, którzy mają pomagać przy tej chorobie, w taki sposób, i w takiej mierze, ażeby móc najwięcej Ciebie wychwalić, i najwięcej tych podbudować, którzy doglądają spraw Twoich sług, dla ich własnego duchowego pożytku.

Przypisy:
1  Ap 22,2. [Biblia Tysiąclecia: „drzewo życia rodzące dwanaście owoców wydające swój owoc każdego miesiąca a liście drzewa [służą] do leczenia narodów”.]
2  Jr 51,9. [Biblia Tysiąclecia: „Staraliśmy się Babilon uzdrowić, lecz się nie dał wyleczyć”. W Biblii Króla Jakuba Babilon jest kobietą: „We would have healed Babylon, but she is not healed”; podobnie w siedemnastym rozdziale Apokalipsy św. Jana.]
3  Oz 5,13. [Biblia Tysiąclecia: „Spostrzegł Efraim swoją niemoc, a Juda zobaczył swą ranę. I pośpieszył Efraim do Asyrii, zwrócił się Juda do wielkiego króla, lecz on was nie może uleczyć ani uwolnić od rany”.]
4  Iz 53,5. [Biblia Tysiąclecia: „W jego ranach jest nasze uzdrowienie”.]
5  2 Krn 7,14. [Biblia Tysiąclecia: „kraj ich ocalę”. Biblia Króla Jakuba podaje: „uzdrowię ich ziemię” (...will heal their land).]
6  Ez 47,11. [Biblia Tysiąclecia: „jego błota i zalewy nie zostaną uzdrowione”.]
7  Mt 4,23. [Biblia Tysiąclecia: „I obchodził Jezus całą Galileę, (…) lecząc wszelkie choroby”.]
8  Łk 6,19. [Biblia Tysiąclecia: „moc wychodziła od Niego i uzdrawiała wszystkich”.]
9  J 7,23. [Biblia Tysiąclecia: „dlaczego złościcie się na Mnie, że w szabat uzdrowiłem całkowicie człowieka?”]
10  2 Krl 20,5. [Biblia Tysiąclecia: „Oto uzdrowię cię: trzeciego dnia pójdziesz do świątyni Pańskiej”.]
11  Lb 12,14. [Biblia Tysiąclecia: „Gdyby jej ojciec plunął w twarz, czyż nie musiałaby się przez siedem dni wstydzić? Tak ma być ona przez siedem dni wyłączona z obozu, a potem może znowu powrócić”.]

Przekład z angielskiego: Jakub Szukalski
 
Źródła:
John Donne, Devotions Vpon Emergent Occaſions, and ſeuerall ſteps in my Sicknes, London 1624 
John Donne, Devotions Upon Emergent Occasions, Cambridge 1923

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz