Wawrzyniec
z Brindisi: „Dzisiaj Chrystus, Boski twórca, lepi i kształtuje
duchowego człowieka, teologicznego człowieka, wewnętrznego
siebie, jak
nazywa go Paweł.1
Fizyczny człowiek składa się z ciała i duszy. Metafizyczny
człowiek jest określony przez rodzaj i gatunek. Chrześcijański
człowiek złożony jest z przyrody i łaski. W swej nauce na dziś
Chrystus mówi nie jako filozof fizyczny albo metafizyczny, ale jako
teolog i filozof moralny. Człowiek rodzi się przyrodzony i
fizyczny. Na chrzcie staje się nadprzyrodzony i teologiczny”.
Eriugena
(Periphyseon
II):2
„Bóg
nie jest rodzajem dla stworzenia,
a stworzenie gatunkiem dla Boga, podobnie jak stworzenie nie jest
rodzajem dla Boga ani Bóg gatunkiem stworzenia”.
Św.
Efrem Syryjczyk (w
Eucharystia
pierwszych chrześcijan):
„W Twym chlebie żyje ukryty Duch, który nie może być spożyty;
w Twym winie płynie Ogień, który nie może być wypity. Duch w
Twym chlebie, ogień w Twym winie, są wielkimi cudami, jakie
przyjmują nasze wargi (…). Twój chleb zabija łakomego żarłoka
(tj. śmierć), który nas uczynił swym chlebem; Twój kielich
unicestwia śmierć, co nas pożera. Pożywamy Cię, Panie i pijemy,
nie by Cię spożyć, lecz by żyć przez Ciebie”.
1 Tutaj
ma na myśli chyba określenie wewnętrznego człowieka (ὁ
ἔσω ἄνθρωπος).
Por. Rz 7,22, Ef 3,16 albo 2 Kor 4,16 (wnętrze nas, nasze wnętrze).
2 523
D, przeł. A. Kijewska, wyd. Marek Derewiecki, Kęty 2010, s. 39.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz