6.
Zarzut.
Mój
Boże, mój Boże, dowiaduję
się w Twojej Księdze,
że
bojaźń
jest
duszącym duchem, duchem zaduszenia;
Że Iszboszeth
nie mógł mówić, ani odpowiedzieć Abnerowi na swoją obronę,
gdyż się bał.1
Taki
był też przypadek Twojego sługi Hioba,
który zanim zdołał cokolwiek do
Ciebie powiedzieć,
mówi o
Tobie,
Niech
weźmie swą rózgę ode mnie, i niech Jego bojaźń mnie nie
przeraża, wtedy będę z Nim mówił, i nie będę się Go bał; ale
tak ze mną nie jest.2
Czy
bojaźń przed
Tobą ma
mi odebrać nabożeństwo do
Ciebie?
Czy nakażesz mi mówić
do
Ciebie, i nakażesz bać się Ciebie, i jedno będzie niszczyć
drugie? Nie ma w Tobie zakłopotania, mój
Boże;
żadnej nierozwiązywalności w Tobie, moje światło,
i moja jasności,
moje Słońce,
i mój Księżycu,
który prowadzisz mnie tak w nocy przeciwności i bojaźni, jak i w
dniu mego powodzenia i ufności. Muszę więc mówić
do
Ciebie, w każdym czasie, ale kiedy mam się Ciebie bać?
Także w każdym czasie. Czy kiedykolwiek zganiłeś jakiegoś
Proszącego, nazwą Natręta?
Podałeś nam przypowieść
o Sędzim
który
wykonał Sprawiedliwość dopiero wtedy, gdy
klient był natrętem, i mu się naprzykrzał;3
ale Ty powiedziałeś nam otwarcie, że Twoim zamiarem w tej
przypowieści,
nie było to, jakobyś był zniechęcony naszymi natręctwami, lecz
(jak to tam mówisz) Abyśmy
zawsze się modlili.
I w tym samym celu przedkładasz nam inną [przypowieść], że Jeśli
naciskam na przyjaciela, kiedy jest w łóżku, o północy, aby
pożyczył mi chleba, to chociaż nie wstanie ze względu na to że
jestem jego przyjacielem, to zrobi to, ze względu na moje
natręctwo.4
Bóg to
zrobi, kiedykolwiek Go poprosisz, i nigdy nie nazwie tego natręctwem.
Módl
się na swoim łóżku o północy, a Bóg nie powie, posłucham
ciebie jutro na twych kolanach, u boku twego łóżka; wtedy, tam
módl się na twych kolanach, a Bóg nie powie, posłucham ciebie w
niedzielę,
w kościele;
Bóg
nie
jest Bogiem
opieszałym,
Bogiem
krnąbrnym;
Modlitwa nigdy nie jest nie
w porę,
Bóg
nigdy
nie jest śpiący czy nieobecny. Ale, O
mój Boże,
czy
mogę to zrobić, i bać
się Ciebie;
przychodzić do Ciebie, na każdym miejscu, o każdej porze, i bać
się Ciebie?
Czy ośmielę się zadać to pytanie? Jest więcej śmiałości w
pytaniu,
niż
w przychodzeniu;
mogę to zrobić, chociaż boję
się Ciebie;
nie umiem tego zrobić, chyba że boję się Ciebie. Czy tak dobrze
to zamyśliłeś, że powinniśmy zawsze bać się Ciebie, tak jak
zamyśliłeś, że nie powinniśmy bać się żadnej osoby poza Tobą,
niczego poza Tobą; żadnego człowieka? Nie. Kogo? Pan
moją pomocą, i moim zbawieniem, kogo mam się bać? 5
Wielkich wrogów? nie
wielkich
wrogów;
bo żaden wróg nie jest wielki dla tych którzy boją się Ciebie;
Nie
bój się ludzi tej ziemi, bo oni są Chlebem dla ciebie;6 Nie tylko nie będą nas jedli,
ani jedli
naszego
chleba,
ale naszym Chlebem oni będą;
Czemuż mielibyśmy się ich bać? Lecz czy zamiast całego tego
Przenośnego
Chleba,
zwycięstwa nad wrogami, tej myśli co ma nas pochłonąć, nie mamy
się bać, że zabraknie nam chleba dosłownie? I bać się głodu,
choć nie boimy się wrogów? Lwiątka
czują brak, i cierpią głód, lecz ci co szukają Pana, nie będą
pragnąć żadnego dobra.7
Nigdy?
Choćby i dobrze było z nimi jednego razu, to czyż mogą się nie
bać, że może się pogorszyć? Czemuż
miałbym się bać w dniach złego? 8
mówi
Twój sługa Dawid;
Nie bał się ich, chociaż to jego własny grzech sprawił że były
złe. Nie? Nie skoro to zło kończyło się śmiercią? Nie
mimo że
śmiercią; nie, mimo że śmiercią spowodowaną przez przemoc,
przez złośliwość, przez naszą własną pustynię, nie
bój się wyroku śmierci,9
skoro boisz się Boga.
Jesteś, O
mój Boże,
tak daleki od dopuszczenia nas, którzy się Ciebie boimy, do bania
się innych, że sprawiasz iż to inni się nas boją; Tak jak Herod
bał się Jana, ponieważ był świętym, i prawym człowiekiem, i
strzegł go.10
Jak
zupełnie
więc O
mój obfity Boże,
jak łagodnie,
O
mój słodki,
mój łatwy
Boże,
zwalniasz mnie, od wszelkich wyrzutów pojawiających się przez
zważanie na Twoją bojaźń? Czyż tego właśnie nie zamierzasz, gdy
mówisz, Tajemnica
Pana jest z tymi, którzy się Go boją;11
Tajemnica, tajnik właściwego wykorzystania bojaźni. Czyż nie to
masz na myśli, gdy mówisz, że Zrozumiemy
bojaźń Pańską? 12
Mieć ją,
i mieć
korzyść przez nią;
mieć ją, i stać pod nią; być prowadzonym przez nią, i nie być
zatroskanym przez nią. I czyż to nie ten Kościół
przedkładasz
jako
przykład dla nas, kiedy mówisz, Kościół
Judy, chodził w bojaźni Pańskiej;13
mieli ją, a nie leniwie siedzieli, ani też słabowicie padali, ani jej
ulegali. Jest bojaźń która osłabia ludzi w służbie Boga: Adam
bał się, gdyż był nagi.14
Ci którzy Ciebie
odstawili,
są żerem dla wszystkich. Oni mogą się bać, bo
Ty będziesz się śmiał, gdy Twój strach na nich padnie,15
tak jak im rzekłeś, więcej
aniżeli raz,16
I sprawisz
że będą się bali tam, gdzie nie ma powodu do strachu,17
tak jak im rzekłeś także
więcej aniżeli raz.18
Jest bojaźń która jest karą za wcześniejsze
nikczemności;
i powoduje więcej:
Chociaż
powiedział ktoś o Twoim Synu, Chrystusie Jezusie, iż był
człowiekiem dobrym, to żaden człowiek nie mówił otwarcie, z
obawy przed żydami:19
Józef był Jego Uczniem; lecz potajemnie, z obawy przed żydami:20
Uczniowie
mieli
jakieś spotkania, ale przy zamkniętych drzwiach, z
obawy przed żydami.21
O mój Boże,
dajesz nam Bojaźń
jako Balast
by wiodła nas statecznie przy wszystkich pogodach. Ale mógłbyś
nas zbalastować, takim Piaskiem, co miałby w sobie Złoto,
tą bojaźnią która jest Twoją
bojaźnią;
bo bojaźń
przed Panem jest Jego Skarbem.22
Temu kto ją ma, nie brakuje niczego z tego co Człowiek może mieć,
niczego z tego co Bóg daje. Lękliwych ludzi ganisz; Czemu
jesteście bojaźliwi, małej wiary? Takich
odsuwasz od swojej Służby, z pogardą, choć to z nich poszło z
Wojska Gideona,
22 000 a pozostało tylko 10 000. Takich odsyłasz dalej niż to; tam
skąd nigdy nie powrócą, Bojaźliwi
i niewierni, do tego płonącego jeziora, które jest drugą
śmiercią.23
Jest
bojaźń,
i jest nadzieja,
które dla Ciebie są jednakowymi obrzydliwościami; gdyż, byli
zmieszani, bo mieli nadzieję,24
mówi Twój sługa Hiob:
bo
źle
położyli,
źle
skupili swoje
nadzieje;
mieli nadzieję, ale nie w Tobie,
i tacy będą się bali,
a Ciebie
się
nie boją. Lecz w Twojej
bojaźni, mój Boże,
i mojej bojaźni, mój Boże, i mojej nadziei, jest nadzieja,
i miłość,
i ufność,
i pokój,
i każdy członek, i składnik Szczęścia
zawinięty; bo Radość
zawiera
wszystko; a bojaźń
i
radość
współistnieją
ze sobą; ależ, jedno składa się na drugie; Kobiety
oddaliły się od grobu,25
kobiety które zostały uczynione dodatkowymi
Apostołami,
Apostołami
dla
Apostołów;
Matkami
Kościoła, i Ojców, Dziadków Kościoła, Apostołów samych,
kobiety,
Anioły Zmartwychwstania,
odeszły od grobu,
z bojaźnią
i
radością;
biegły,
mówi zapis, i biegły na tych dwóch nogach, bojaźni,
i radości;
a obie były prawą
nogą;
radują
się
w Tobie, O
Panie,
którzy boją
się Ciebie,
a boją
się Ciebie
tylko ci, którzy czują tę radość
w Tobie.
Ależ, Twoja bojaźń
i
Twoja miłość,
są nierozdzielne; wciąż jesteśmy nawoływani, w nieskończonych
miejscach, by bać
się Boga;
jednakże Przykazanie,
które jest korzeniem wszystkich, to, Będziesz
kochał Pana Boga twego;
Nie czyni żadnego,
kto nie czyni obu;
nie omija żadnego,
kto czyni jedno.
Dlatego kiedy Twój sługa Dawid
powiedział,
że bojaźń
przed Panem jest początkiem mądrości,26
A jego Syn
ponownie
to powtórzył,27
Ten który gromadzi oba, przyzywa tę bojaźń,
korzeń
mądrości;28
I aby mogła objąć wszystko, nazywa ją samą
mądrością.29
Człowiek mądry zatem nigdy nie jest bez niej, nigdy bez jej
ćwiczenia: Dlatego posyłasz Mojżesza
do swych ludzi, Aby
mogli się nauczyć bać się Ciebie przez wszystkie dni swojego
życia:30
nie w dni ciężkie, i nieszczęsne, lecz też w dobre, i radosne:
gdyż, Noe,
który miał zapewnienie swego ocalenia, mimo tego poruszony
bojaźnią, przygotował Arkę, na ratunek swego domu.31
Mędrzec będzie bał się we wszystkim.32
I dlatego chociaż zabiegam, nie do innego stopnia mądrości, jestem
obficie bogaty w to, że leżę tutaj opętany tą bojaźnią, która
jest Twoją
bojaźnią, że
zarazem ta choroba jest Twoim natychmiastowym skarceniem, a nie tylko
zwykłym
wypadkiem;
i dlatego przestraszony, bo to
straszne wpaść w Twoje ręce,
i ponieważ ta bojaźń przestrzega mnie przed wszelką
nieuporządkowaną bojaźnią, powstającą z niestałości
Przyrodzenia, ze względu na Twoją rękę będącą nade mną, nie
pozwolisz mi nigdy wypaść z Twoich rąk.
Przypisy:
1 2
Sm 3,11. [Biblia Tysiąclecia: „[Iszbaal] nie mógł na to
odpowiedzieć Abnerowi ani słowa – z obawy przed nim”.]
2 Hi
9,34. [Biblia Tysiąclecia: „Niech zdejmie ze mnie swą rózgę i
strachem mnie nie napełnia, bym mówić zdołał bez lęku. Skoro
tak nie jest, zostaję sam z sobą”.]
3 Łk
18,1.
4 Łk
11,5. [Biblia Tysiąclecia (Łk 11,8): „Chociażby nie wstał i
nie dał z tego powodu, że jest jego przyjacielem, to z powodu jego
natręctwa wstanie i da mu, ile potrzebuje”.]
5 Ps
27(26),1. [Biblia Tysiąclecia: „Pan światłem i zbawieniem moim:
kogóż mam się lękać?”]
6 Lb
14,9. [Biblia Tysiąclecia: „Nie bójcie się też tego kraju,
gdyż ich pochłoniemy”; King James Version: „Neither fear ye
the people of the land; for they are bread for us”.]
7 Ps
34(33),11. [Biblia Tysiąclecia: „Możni zubożeli i zaznali
głodu, / a szukającym Pana żadnego dobra nie zabraknie”; King
James Version: „The young lions do lack, and suffer hunger: but
they that seek the LORD shall not want any good thing”.]
8 Ps
49(48),6. [Biblia Tysiąclecia: „Dlaczego miałbym się trwożyć
w dniach niedoli”.]
9 Syr
41,3.
10 Mk
6,20. [Biblia Tysiąclecia: „Herod bowiem czuł lęk przed Janem,
widząc, że jest mężem prawym i świętym, i brał go w obronę”.]
11 Ps
25(24),14. [Biblia Tysiąclecia: „Pan przyjaźnie obcuje z tymi,
którzy się Go boją”.]
12 Prz
2,5. [Biblia Tysiąclecia: „Bojaźń Pańską zrozumiesz”.]
13 Dz
9,31. [Biblia Tysiąclecia: „A Kościół cieszył się pokojem w
całej Judei, Galilei i Samarii. Rozwijał się i żył
bogobojnie”.]
14 Rdz
3,10. [Biblia Tysiąclecia: „Przestraszyłem się, bo jestem
nagi”.]
15 Prz
1,26. [Biblia Tysiąclecia: „I ja waszą klęskę wyszydzę,
zadrwię, gdy nadejdzie wasz przestrach”.]
16 Prz
10,24. [Biblia Tysiąclecia: „To,
czego się
boi grzesznik, nań spadnie”.]
17 Ps 53(52),6. [W pierwowzorze podano Ps 53,5, zgodnie z numeracją
wersji Króla Jakuba. Biblia Tysiąclecia: „Tam zadrżeli ze
strachu, gdzie strachu nie było”.]
18 Ps 14(13),5. [Biblia Tysiąclecia: „Wtedy zadrżeli ze strachu”.]
19 J 7,13. [Biblia Tysiąclecia: „Nikt jednak nie mówił o Nim
jawnie z obawy przed Żydami”.]
20 J 19,38. [Biblia Tysiąclecia: „Józef z Arymatei, który był
uczniem Jezusa, lecz krył się z tym z obawy przed Żydami”.]
21 J 20,19. [Biblia Tysiąclecia: „Tam gdzie przebywali uczniowie,
choć drzwi były zamknięte z obawy przed Żydami”.]
22 Iz 33,6. [Biblia Tysiąclecia: „Jego skarbem jest bojaźń
Pańska”.]
23 Ap 21,8. [Biblia Tysiąclecia: „A
dla tchórzów, niewiernych, (...) udział w jeziorze gorejącym
ogniem i siarką. To jest śmierć druga”.]
24 Hi 6,20. [Biblia Tysiąclecia: „Wstyd im, że mieli już pewność,
doszli do nich i są zmieszani”. W wersji Króla Jakuba: „They
were confounded because they had hoped” („Byli zmieszani, bo
mieli nadzieję”).]
25 Mt 28,8. [Biblia Tysiąclecia: „Pośpiesznie więc oddaliły się
od grobu”.]
26 Ps 111(110),10. [Biblia Tysiąclecia: „Bojaźń Pańska początkiem
mądrości”.]
27 Prz 1,7. [Biblia Tysiąclecia: „Podstawą wiedzy jest bojaźń
Pańska”.]
28 Syr 1,20. [Biblia Tysiąclecia: „Korzeniem mądrości jest bojaźń
Pańska”.]
29 Syr 1,27. [Biblia Tysiąclecia: „Mądrość i wychowanie to bojaźń
Pana”.]
30 Pwt 4,10. [Biblia Tysiąclecia: „Niech usłyszą moje słowa, aby
się nauczyli Mnie bać przez wszystkie dni życia na ziemi”.]
31 Hbr 11,7. [Biblia Tysiąclecia: „Pełen bojaźni zbudował arkę,
aby ocalić swą rodzinę”.]
32 Syr 18,27. [Biblia Tysiąclecia: „Człowiek mądry we wszystkim
zachowa ostrożność”.]
Przekład z
angielskiego: Jakub Szukalski
Źródła:
John Donne,
Devotions Vpon Emergent Occaſions, and ſeuerall ſteps in my
Sicknes, London 1624
John Donne,
Devotions Upon Emergent Occasions, Cambridge 1923
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz