37
Następnie po kilku pokoleniach pokazał Bóg znowu inny obraz, jak
najbardziej do tej sprawy się odnoszący. Albowiem podbite zostało
owo państwo, i znaczną część jego uprowadzono do Babilonji. Jako
zaś Jeruzalem oznacza państwo i społeczeństwo świętych, tak
Babilonja oznacza państwo i społeczeństwo bezbożnych, bo i nazwa
jej oznacza zamieszanie i zawstydzenie. O tych dwóch państwach, od
początku rodzaju ludzkiego aż do końca wieków wśród zmienności
czasów razem istniejących i splecionych, a które na sądzie będą
rozdzielone, nieco przedtem już powiedzieliśmy.1
Owa
tedy podbita w niewolę Jerozolima i ów naród do Babilonji
uprowadzony otrzymują rozkaz od Pana przez Jeremiasza,2
proroka owego czasu, aby iść do służby. Istnieli też królowie
babilońscy, którym tamci służyli, i ci przy tej sposobności
poruszeni niektóremi cudami, poznali i czcili i czcić rozkazywali
jednego prawdziwego Boga, jako dawcę istnienia wszelkiemu
stworzeniu.3
[s. 52>]
Żydzi
zaś otrzymali też rozkaz modlić się za tymi, u których w niewoli
byli trzymani, i w ich pokoju – spodziewać się pokoju dla
rodzenia dzieci i budowy domów i uprawy ogrodów i winnic.4
Po siedemdziesięciu zaś latach przyrzeczono im wyzwolenie z tej
niewoli.5
To
zaś wszystko oznaczało obrazowo Kościół Chrystusowy we
wszystkich Jego świętych obywatelach niebieskiego Jeruzalem, które
miało było służyć królom tego świata. Mówi bowiem i
apostolska nauka, aby – „wszelka dusza wyższym
zwierzchnościom była poddana” i aby – „było oddawane
wszystkim wszystko, komu podatek, podatek, komu cło, cło”,6
i tak dalej podobnie, co nie uchybiając czci Bogu naszemu należnej,
na podstawie praw ludzkich oddajemy panującym, kiedy i Sam Pan, aby
dać przykład tej zdrowej nauki, za ludzką głowę, w którą
przyoblókł Swe Bóstwo, nie wzbraniał się zapłacić podatku.7
Rozkazano
zaś również i sługom chrześcijańskim, i dobrym wiernym, aby
służyli chętnie i wiernie swoim panom doczesnym,8
których sądzić będą, jeżeli ich zastaną trwających aż do
końca w bezbożności, albo też z nimi zarówno królować będą,
jeśli i oni nawrócą się do prawdziwego Boga.
Jednakże
wszystkim polecono służyć ludzkim i ziemskim władzom, a z tego
posłuszeństwa aż po określonym czasie – przez owych
siedmdziesiąt lat oznaczonym, będzie wybawiony Kościół, jako
Jerozolima z niewoli babilońskiej. Przy sposobności tej to niewoli
sami właśnie ziemscy królowie – opuściwszy bałwany, dla
których czci prześladowali chrześcijan – wreszcie poznali jednak
i czczą jednego prawdziwego Boga i Chrystusa Pana – i za takimi to
Apostoł Paweł rozkazuje modlić się, nawet wtedy, gdy stają się
prześladowcami [s. 53>]
Kościoła. Tak bowiem mówi: „Proszę tedy
najpierwej, aby były czynione prośby, modlitwy, przyczyniania,
dziękowania za wszystkich ludzi, za królów i wszystkich, którzy
są na wyższem miejscu, abyśmy cichy i spokojny żywot wiedli, we
wszelakiej pobożności i miłości”.9
Przez
nich przeto dany jest pokój Kościołowi, jakkolwiek doczesny,
uciszenie czasowe, dla budowania duchowo domów i uprawy ogrodów i
winnic.
Albowiem
oto i ciebie teraz właśnie przez tę przemowę budujemy i
pielęgnujemy. A to dzieje się po wszystkim świecie, wśród pokoju
chrześcijańskich królów, jako tenże mówi Apostoł: „Rolą
Bożą zoraną jesteście, budowaniem Bożem jesteście”.10
38
Otóż po latach siedmdziesięciu, o których tajemniczem znaczeniu
prorokował Jeremjasz,11
aby dać obraz skończenia wieków i aby też sam ten obraz był
uzupełniony, nastąpiło w Jeruzalem budowanie na nowo świątyni
Bożej, ale ponieważ wszystko w obrazach się odbywało, pokój i
wolność nie były trwale Żydom wrócone. Przeto potem zwyciężyli
ich i podatkami obciążyli Rzymianie.
I
w owym właśnie czasie, odkąd Ziemię Obiecaną otrzymali i królów
mieć zaczęli, aby jednak nie sądzili, że na jakimś z ich królów
spełniły się obietnice o Chrystusie wybawicielu, wyraźniej wielu
proroków prorokowało o Chrystusie, i to nie tylko sam Dawid w
księdze Psalmów, lecz także inni wielcy i święci prorocy, aż do
czasu niewoli babilońskiej. I w samej niewoli byli prorocy, którzy
prorokowali o mającym przyjść Panu Jezusie Chrystusie –
wszystkich Wyzwolicielu.
A
następnie, gdy świątynia po upływie siedmdziesięciu lat została
odbudowana, tak wielkich ucisków i klęsk doznali Żydzi od królów
pogańskich, iżby zrozumieli, że jeszcze [s.
54>] nie przyszedł wybawiciel, który przez nich
nie był zrozumiany – że duchowo ma ich wybawić – lecz dla
wybawienia cielesnego był przez nich pożądany.
XXI. Co
oznacza niewola babilońska i jej dzieje. Jaka była wolność,
wrócona po niewoli babilońskiej.
1 Rozdz.
XIX.
2 Jr
21,1-10; 27,1n. [W przekł. ks. W. Budzika podane raczej
nieodpowiednio „Jer. XXV, 21; 29”. Przyp. J. Szukalski.]
3 Dn 2-6;
14.
4 Jr
13,1.7. [Ks. W. Budzik znowu, raczej nieodpowiednio podaje ten ustęp.
Zdaje się, że powinno tu być podane Jr 29,5.12]
5 Jr 25;
29.
6 Rz
13,1.7.
7 Mt
17,27.
8 Ef 6,5.
9 1 Tm
2,1-2.
10 1 Kor
3,9.
11 Jr
25,12; 29,10.
Z dzieła
św. Augustyna: De Catechizandis redibus
Przekład:
ks. Władysław Budzik
Wydanie:
Jan Jachowski, Poznań 1929
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz