Wydaje się niewłaściwym nazywać szatana duszą. Jest on rodzajem anioła, a anioły raczej nie są duszami. Myślimy o nich jako o czystych duchach. Można im nadać miano istot (albo myśli), ale nie wydaje się słusznym, aby nazywać je duszami, ponieważ
byt dusz połączony jest z ciałami, a byt duchów raczej z duszami. Dusza to
pośredniczka między światem ducha a światem ciała. Matka Boska
jest duszą i Królową Aniołów, ale żaden z aniołów
niebiańskich nie wydaje się duszą.
Są natomiast dusze, które stają się
aniołami – takie, które przyjmują na siebie święte
posłannictwo i działają w imieniu Boga. Otóż jeśli ludzie są czyści
w sposobie działania, upodabniają się do aniołów niebiańskich i
stają się bardziej duchami aniżeli ludźmi. Takimi osobami są
czyści duchowni, ojcowie, matki, bracia i siostry. Są też rodzaje męczenników,
nie posiadający żadnych święceń kościelnych poza święceniem
Świętego Ducha. Oni także w swej osobie upodabniają się do
niebiańskich aniołów.
Skoro szatan nie ma duszy, nie może być mowy o jego zbawieniu. Jego los jest już przesądzony. Ale może pojawić się pewne pytanie. Mówi się o szatanie, że był jednym z Bożych aniołów, a później pod wpływem pychy i nieposłuszeństwa, odszedł od Boga i upadł. Skąd wzięła się u niego wolność do nieposłuszeństwa, skoro nie miał duszy, a był czystą istotą duchową?
Skoro szatan nie ma duszy, nie może być mowy o jego zbawieniu. Jego los jest już przesądzony. Ale może pojawić się pewne pytanie. Mówi się o szatanie, że był jednym z Bożych aniołów, a później pod wpływem pychy i nieposłuszeństwa, odszedł od Boga i upadł. Skąd wzięła się u niego wolność do nieposłuszeństwa, skoro nie miał duszy, a był czystą istotą duchową?
Z natury wiemy, że właściwie
to dusza obdarzona jest wolnością i to ona czyni z człowieka obraz
i podobieństwo Boże. Czy czyste istoty duchowe także są obdarzone
wolnością? Zapewne duchowość zakłada wolność. Ale wydaje się, że wolności tych istot duchowych nie można
porównać z wolnością, jaką obdarzone są dusze (ludzkie).
U czystych istot duchowych wraz ze stworzeniem pojawiło się określenie – duchy opowiedziały się w jakim imieniu chcą działać – w imieniu światła, czy mroku. Taka była ich wolność – z założenia przeznaczone zostały do bycia, ale jako stworzenia otrzymały wolność także do niebycia i niektóre z nich opowiedziały się za niebyciem (tak zrobił szatan i jego posłańcy).
U czystych istot duchowych wraz ze stworzeniem pojawiło się określenie – duchy opowiedziały się w jakim imieniu chcą działać – w imieniu światła, czy mroku. Taka była ich wolność – z założenia przeznaczone zostały do bycia, ale jako stworzenia otrzymały wolność także do niebycia i niektóre z nich opowiedziały się za niebyciem (tak zrobił szatan i jego posłańcy).
Anioły całe są zadaniami-urzędami, więc duchy te po opowiedzeniu
się, stały się określone – wyznaczone do posługi. Są one
spełnieniami zamysłów – nie mają już miejsca odwrotu –
przeznaczone są do ciągłego działania. Przy stworzeniu określiły
się do jakiego działania chcą być przeznaczone.
Szatan przestał być stworzeniem Bożym, bo wybrał stanowisko poza Bogiem – stał się kimś nie wedle myśli Boga. Przestał być stworzeniem, ale porusza się w świecie stworzonym i oddziałuje na stworzenia, doprowadzając je do unicestwienia.
Szatan przestał być stworzeniem Bożym, bo wybrał stanowisko poza Bogiem – stał się kimś nie wedle myśli Boga. Przestał być stworzeniem, ale porusza się w świecie stworzonym i oddziałuje na stworzenia, doprowadzając je do unicestwienia.
Nie może tętnić w
nim światło. Jest panem ciemności i złodziejem światła. Mówi
się na niego Niosący Światło, Lucyfer, bo posługuje się
światłem i zaślepia, ale nie dlatego, żeby światło w nim żyło.
Tylko w Synu Bożym światło istotnie tętni, żyje. Tylko
Jezus Chrystus jest Dobrym Lucyferem.
Lucyferyzm chrześcijański,
niesienie światła duszom
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz