W
homilii na Wniebowstąpienie
Grzegorz powiada: „Człowiek
myśli
jak i aniołowie”.
Otóż
o
aniele mówi się,
że
to Umysł
lub
Myśl. (…)
Augustyn
mówi, że
umysł
jest
duchem lub istotą.
(…)
Aniołowie
nie mają
innych
władz
poza władza
myślenia
i wolą,
która idzie za myślą.
Z tego to powodu anioł
zwie
się:
Umysł
lub
Myśl:
w tym też
tkwi
cała
jego moc. Dusza zaś
człowieka
poza tym posiada wiele jeszcze innych władz,
jako to: zmysłowe
i wegetatywne. Pod tym więc
względem
nie ma między
nimi podobieństwa.
św.
Tomasz z Akwinu, Suma
teologiczna I-II,
79, 1.
Umysł
(mens)
i
myśl
(intellectus)
są
nazwami
władzy
myślenia.
Otóż
Dionizy
w kilku miejscach swoich dzieł
aniołom
daje nazwy: Myśli,
Umysły.
Zatem anioł
jest
swoją
władzą
myślenia.
św.
Tomasz z Akwinu, Suma
teologiczna
I, 54, 3
Jak
to już
nieraz
powiedziano, aniołowie
dzierżą
takie
stanowisko wśród
jestestw duchowych, jakie ciała
niebieskie wśród
jestestw cielesnych; stąd
to nawet Dionizy nazwał
ich
„duchami czy umysłami
niebieskimi”. Otóż
między
ciałami
niebieskimi a ziemskimi zachodzi taka różnica,
że
ziemskie osiągają
swoją
końcową
doskonałość
poprzez
zmianę
i
ruch, niebieskie zaś
mają
swoją
końcową
doskonałość
od
razu – z samej swojej natury.
Podobnie
więc
i myśl
niższego
szczebla, mianowicie ludzi, w poznawaniu prawdy osiąga
doskonałość
poprzez
jakowyś
ruch
i przebieg działania
myślowego,
gdy mianowicie z poznania jednego idzie do poznania drugiego: Gdyby
zaś
w
samymż poznawaniu
zasady sobie już
znanej
od razu widziała
[jakby na dłoni]
jako sobie znane wszystkie wynikające
zeń
wnioski
– co wtedy? Wtedy nie było
by miejsca na rozumowanie; i to właśnie
zachodzi u aniołów;
oni bowiem w tym, co w sposób naturalny
jako pierwsze poznawają, od
razu widzą wszystko,
cokolwiek można w tym
poznać. I dlatego zwą
się ‘myślące’
[istoty] (intellectuales).
Toć
i
u nas [a chodzi o terminologię
łacińską
i
scholastyczną]
– o tym, co od razu w sposób naturalny [jakby samorzutnie] myślą
chwytamy,
powiadamy, że
to ‘intelligimus’:
pojmujemy;
stąd
też
nawet
u nas 'intellectus':
intuicja,
inteligencja, pojętność
zwie
się:
zdolność
czy
sprawność
pojmowania
pierwszych zasad.
Natomiast
dusze ludzkie – ponieważ
zdobywają
znajomość
prawdy
drogą
jakowegoś
wnioskowania,
czyli rozumowania – zwą
się
‘rationales –
rozumne’; pochodzi to u nich ze słabości
światła
umysłowego;
gdyby bowiem miały
pełnię
światła
umysłowego
– tak jak aniołowie,
natychmiast w pierwszym spojrzeniu na zasady ogarnęłyby
cały
ich zasięg,
widząc
wszystko, cokolwiek z nich można
wywnioskować.
św.
Tomasz z Akwinu, Suma
teologiczna
I, 58, 3
Aniołowie
zaś –
co widać z
poprzednich dociekań
– nie mają
ciał
związanych
ze sobą w
sposób naturalny; i dlatego spośród
władz
duszy mogą im
przysługiwać
tylko myśl
i wola. Tego zdania jest także
Komentator
twierdząc,
że
substancje odłączone
składają
się
z myśli
i woli. Wymaga tego również
i porządek
wszechświata – i odpowiada
mu to, żeby najwyższe
myślące
stworzenie było całkowicie
i jedynie myślące,
a nie tylko częściowo,
jak nasza dusza. Z tego to właśnie
powodu – jak wyżej podano
– aniołów
nazywa się: Myśli
i Umysły.
Św.
Tomasz z Akwinu, Suma
teologiczna I,
54, 5
Żyje
zatem to, co umiera, by zostać ożywione. Kamienie zatem są, ale
nie żyją. Dalej drzewa są i żyją, ale nie myślą [sentire].
Są bezrozumne
zaprawdę zwierzęta – żyją, myślą i nie rozumują
[discernere]. Są
wreszcie aniołowie – żyją, myślą i rozumują. Człowiek zatem
ma coś z całego stworzenia. Bo z kamieniami wspólne ma to, że
jest, z drzewami – to, że żyje, ze zwierzętami – to, że
myśli, z aniołami – to, że pojmuje [intelligere].
Św.
Grzegorz Wielki, Homilia
XXIX
«Anioł»
oznacza funkcję, nie naturę. Pytasz, jak nazywa się ta natura? –
Duch. Pytasz o funkcję? – Anioł. Przez to, czym jest, jest
duchem, a przez to, co wypełnia, jest aniołem.
Św.
Augustyn,
Enarratio
in Psalmos,
103, 1, 15: PL 37, 1348-49 (podane za KKK).
Jako
stworzenia czysto duchowe
aniołowie
posiadają rozum i wolę: są stworzeniami osobowymi
i
nieśmiertelnymi. Przewyższają doskonałością wszystkie
stworzenia widzialne. Świadczy o tym blask ich chwały.
Katechizm
Kościoła Katolickiego
330
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz