Nie
rozważaj spraw Bożych, przykładając do nich ludzką miarę i nie
utrzymuj, że Bóg tak rozumuje, jak rozumuje człowiek (Poemat Boga-Człowieka I,
26).
Do spraw Bożych przykładaj miarę Bożą i uznawaj, że twój rozum
nigdy się nie zrówna z Bogiem, który jest Rozumem Doskonałym,
nieskończonym, niezmierzonym. Wtedy Bóg widząc, że przyznajesz
się do prawdy, udzieli Ci swego Boskiego rozumu i
odsłoni niepojęte tajemnice.
Dwie są
miary rozważania. Jedna ludzka, druga Boska. Pierwsza, ludzka,
opiera się na rozumie przyrodzonym. Druga, Boska, polega na rozumie
nadprzyrodzonym. Pierwsza posługuje się określeniami, druga –
tajemnicami i przenośniami.
Ludzka
miara też powstała z oświecenia Ducha, ale jest niedoskonała, bo
przez pychę założyła doskonałość ludzkiej myśli, która w swej istocie jest
niedoskonała (Poemat Boga-Człowieka I, 26). Ludzka myśl częściowo oświecona
wpada w pychę i zakłada, że już widzi całość. Ale całość
widzi tylko Myśl Boża – czysta i duchowa – doskonała.
Myśl
ludzka nie jest zupełnie jasna, bo zaćmiona przyrodzeniem, tj.
cielesnością. Myśl ludzka nie jest czysta, bo zabrudzona
zmysłowością. Myśl ludzka nie jest duchowa, bo związana
przyziemnością. Nie jest doskonała, bo jej miara jest ograniczona.
Tylko Boża
Myśl jest doskonała (Poemat Boga-Człowieka I, 26). Ona jest zupełnie
jasna, bo niezaćmiona przyrodzeniem, żadną cielesnością – nadprzyrodzona. Ona jest zupełnie czysta, bo niezabrudzona
zmysłowością – niezmysłowa (nadzmysłowa i też
niezmyślona). Ona jest zupełnie duchowa, bo niezwiązana
przyziemnością – nieziemska (niestworzona i niematerialna).
Boża Myśl jest doskonała, bo jest nieograniczona niczym – jej
miara jest pełna.
Ludzka
myśl nie dochodzi do pełni poznania. Więc jest ograniczona. Boża
Myśl niczego nie dochodzi, bo sama już jest pełnym poznaniem. Więc
jest nieograniczona. Nic jej nie ogranicza przed dojściem do końca. Więc jest doskonała. Ludzka myśl łatwo ustaje, ludzkie zamysły
przerwać łatwo. Boża Myśl nie ustaje nigdy, zamysłów Bożych
nie da się przerwać. Myśl ludzka okazuje się niedoskonała, bo nie
spełnia się w rzeczywistości – jej zamysły kruche. Myśl Boża
– jedyna doskonała – bo zawsze rzeczywiście się spełnia, a
jej zamysły trwałe.
Jaka
jest myśl ludzka pokazali Apostołowie, kiedy pochwycono Jezusa (Mt
26,56). Jaka jest Myśl Boska pokazał sam Jezus, gdy zawisł na
krzyżu. Dziesięciu Apostołów zbiegło. Oto myśl ludzka.
Jeden Apostoł zdradził i wydał Jezusa. Oto myśl diabelska
(myśl ludzka połączona z diabelską). Jeden Apostoł, Szymon
Zelota – Posłuszny Gorliwy – pozostał w oddali, bo
posłuszny był woli Pana (Poemat Boga-Człowieka VI, 21). Oto myśl ludzka wierna słowu, a więc połączona z Myślą Boską. Jeden Apostoł, Jan –
Boża Łaska – pozostał w pobliżu z Świętą Matką, bo nie mógł
opuścić swej wielkiej miłości. Oto myśl ludzka wierna łasce,
a więc połączona z Myślą Boską. Jeden Apostoł, Piotr – Skała
– szedł za Panem, ale się Go zaparł, bo zbyt pewny był siebie i zabrakło mu pokory. Oto myśl ludzka, która idzie za Myślą
Boską – ma nadzieję w Bogu, ale nie jest z Nim złączona,
kiedy traci wiarę.
Takie
są przykłady dwunastu myśli ludzkich, dwóch myśli ludzkich
połączonych z myślą Boską przez słowo i łaskę; i dwóch
myśli ludzkich idących za Myślą Boską dla Boga i dla świata.
Szymon i Jan przedstawili wiarę, a Piotr i Judasz – nadzieję.
Szymon był wierny słowu, a Jan łasce. Piotr miał
nadzieję w Bogu, a Judasz w świecie. Nadzieja bez
wiary okazuje się przewrotna i prowadzi do zguby. Nadzieja w świecie podatna jest na najwięcej pułapek, bo została złożona tylko w tym, co
ziemskie, kruche. Będąc pozbawiona wiary i nadziei w Bogu, staje się narzędziem zbrodni i początkiem potępienia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz