czwartek, 16 kwietnia 2015

Nabożeństwa (6)

2. Modlitwa

O Najłaskawszy Boże, który rozwijasz i wypełniasz swe własne zamiary, i nie tylko przypominasz mi przez pierwsze przystępy tej choroby, że muszę umrzeć, ale też powiadamiasz mnie przez owo dalsze jej postępowanie, że mogę umrzeć teraz, który nie tylko zbudziłeś mnie tym, co pierwsze, ale też przywołałeś mnie, dalej mnie gnębiąc, i odziałeś mnie Sobą, rozbierając mnie ze mnie i mącąc me cielesne zmysły, pokarmami i sprawami tego świata; pobudziłeś i wyostrzyłeś moje duchowe zmysły, pojęciem Ciebie, jakimikolwiek krokami i stopniami będzie Ci miło pójść, w rozkładzie tego ciała, przyspiesz O Panie, ten krok i przymnóż, O mój Boże, te stopnie, w wyniesieniu mej Duszy, teraz ku Tobie i wtedy do Ciebie. Mój smak nie odszedł, ale podszedł, aby zasiąść u stołu Dawida, aby zasmakować i zobaczyć, że Pan jest dobry:1 Mój żołądek nie odszedł, ale podszedł, tak wysoce na Wieczerzę Baranka, z Twoimi Świętymi w niebie, jak do Stołu, do Obcowania Twoich Świętych tu na ziemi: kolana moje są słabe, ale słabe dlatego, bym mógł z łatwością upaść i poprawić siebie na moich nabożeństwach do Ciebie. Zdrowe serce to życie ciała;2 i serce, któreś odwiedził, jest przez te odwiedziny zdrowym sercem. Nie ma w mym ciele zdrowia z powodu Twego gniewu.3 Wyjaśnij swoje własne dzieło i nazwij tę chorobę skarceniem, a nie gniewem, a będziesz miał zdrowie w mym ciele. Nie ma w mych kościach spokoju z powodu mego grzechu;4 przenieś me grzechy, którymi tak jesteś zniesmaczony, na Tego, w którym jesteś tak rozsmakowany, Chrystusa Jezusa, a będzie spokój w mych kościach: I, O mój Boże, któryś uczynił się Światłem w Krzewie, pośród tych chaszczy i cierni ostrej choroby, ukaż mi się tak, abym mógł Cię ujrzeć i poznać, żeś mym Bogiem, udzielającym mi siebie, nawet w tych ostrych i ciernistych przejściach. Uczyń to, O Panie, w Jego imieniu, który pomimo bycia Królem Nieba, ukoronowany został cierniami, na tym świecie, przez Twe cierpienie za Niego.5

Przypisy:
1  Ps 34,8. [Biblia Tysiąclecia (Ps 34,9): „Skosztujcie i zobaczcie, jak dobry jest Pan”.]
2  Prz 14,30. [Biblia Tysiąclecia: „Serce spokojne jest życiem dla duszy”.]
3  Ps 38,3. [Biblia Tysiąclecia (Ps 38,4): „Nie ma w mym ciele nic zdrowego wskutek Twego zagniewania”.]
4  Tamże. [Biblia Tysiąclecia: „Nie ma (…) nic nietkniętego w mych kościach wskutek mego grzechu”.]
5  Można rozumieć: ...przez Twoje znoszenie Jego („for thy suffering him”); co wynika z myśli: Ojciec cierpiał Jezusa, Ojciec cierpiał w cierpieniu Jezusa. Wydaje się, że pisarz chciał tym zdaniem zaznaczyć, że Ojciec był obecny z Jezusem w męce (przyp. tłum.). 
 
Przekład z angielskiego: Jakub Szukalski

Źródła:
John Donne, Devotions Vpon Emergent Occaſions, and ſeuerall ſteps in my Sicknes, London 1624 
John Donne, Devotions Upon Emergent Occasions, Cambridge 1923

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz