1
Gdy zaś Jezus
narodził się w Betlejem w Judei za panowania króla Heroda, oto mędrcy
ze Wschodu przybyli do Jerozolimy 2
i pytali: «Gdzie
jest nowo narodzony Król żydowski? Ujrzeliśmy bowiem Jego gwiazdę
na Wschodzie i przybyliśmy oddać Mu pokłon».
3
Skoro to usłyszał
król Herod, przeraził się, a z nim cała Jerozolima. 4
Zebrał więc
wszystkich arcykapłanów i uczonych ludu i wypytywał ich, gdzie ma
się narodzić Mesjasz. 5
Ci mu odpowiedzieli: «W
Betlejem judzkim, bo tak zostało napisane przez Proroka:
6
A ty, Betlejem, ziemio Judy,
nie
jesteś zgoła najlichsze spośród głównych miast Judy,
albowiem z ciebie wyjdzie władca,
który będzie pasterzem ludu
mego, Izraela».
7
Wtedy
Herod przywołał potajemnie mędrców i wywiedział się od nich
dokładnie o czas ukazania się gwiazdy. 8
A
kierując ich do Betlejem, rzekł: «Udajcie
się tam i wypytajcie starannie o Dziecię, a gdy je znajdziecie,
donieście mi, abym i ja mógł pójść i oddać mu pokłon».
9
Oni
zaś, wysłuchawszy króla, ruszyli w drogę. A oto gwiazda, którą
widzieli na Wschodzie, postępowała przed nimi, aż przyszła i
zatrzymała się nad miejscem, gdzie było Dziecię. 10
Gdy
ujrzeli gwiazdę, bardzo się uradowali. 11
Weszli
do domu i zobaczyli Dziecię z Matką Jego, Maryją; padli na twarz i
oddali Mu pokłon. I otworzywszy swe skarby, ofiarowali Mu dary:
złoto, kadzidło i mirrę. 12
A
otrzymawszy we śnie nakaz, żeby nie wracali do Heroda, inną drogą
udali się z powrotem do swojego kraju. (Mt 2,1-12)
1
Τοῦ δὲ Ἰησοῦ γεννηθέντος ἐν Βηθλέεμ
τῆς Ἰουδαίας ἐν ἡμέραις Ἡρῴδου τοῦ
βασιλέως, ἰδοὺ μάγοι ἀπὸ ἀνατολῶν
παρεγένοντο εἰς Ἱεροσόλυμα 2
λέγοντες· ποῦ ἐστιν ὁ τεχθεὶς βασιλεὺς
τῶν Ἰουδαίων; εἴδομεν γὰρ αὐτοῦ τὸν
ἀστέρα ἐν τῇ ἀνατολῇ καὶ ἤλθομεν
προσκυνῆσαι αὐτῷ. 3
ἀκούσας δὲ ὁ βασιλεὺς Ἡρῴδης ἐταράχθη
καὶ πᾶσα Ἱεροσόλυμα μετ’ αὐτοῦ, 4
καὶ συναγαγὼν πάντας τοὺς ἀρχιερεῖς
καὶ γραμματεῖς τοῦ λαοῦ ἐπυνθάνετο
παρ’ αὐτῶν ποῦ ὁ χριστὸς γεννᾶται
5
οἱ δὲ εἶπαν αὐτῷ· ἐν Βηθλέεμ τῆς
Ἰουδαίας· οὕτως γὰρ γέγραπται διὰ
τοῦ προφήτου·
6
καὶ σὺ Βηθλέεμ,
γῆ Ἰούδα,
οὐδαμῶς
ἐλαχίστη
εἶ ἐν τοῖς ἡγεμόσιν Ἰούδα·
ἐκ σοῦ γὰρ
ἐξελεύσεται ἡγούμενος,
ὅστις
ποιμανεῖ τὸν λαόν μου τὸν Ἰσραήλ.
7
Τότε Ἡρῴδης λάθρᾳ καλέσας τοὺς
μάγους ἠκρίβωσεν παρ’ αὐτῶν τὸν
χρόνον τοῦ φαινομένου ἀστέρος, 8
καὶ πέμψας αὐτοὺς εἰς Βηθλέεμ εἶπεν·
πορευθέντες ἐξετάσατε ἀκριβῶς περὶ
τοῦ παιδίου· ἐπὰν δὲ εὕρητε, ἀπαγγείλατέ
μοι, ὅπως κἀγὼ ἐλθὼν προσκυνήσω
αὐτῷ. 9
Οἱ δὲ ἀκούσαντες τοῦ βασιλέως
ἐπορεύθησαν καὶ ἰδοὺ ὁ ἀστήρ, ὃν
εἶδον ἐν τῇ ἀνατολῇ, προῆγεν αὐτούς,
ἕως ἐλθὼν ἐστάθη ἐπάνω οὗ ἦν τὸ
παιδίον. 10
ἰδόντες δὲ τὸν ἀστέρα ἐχάρησαν
χαρὰν μεγάλην σφόδρα. 11
καὶ ἐλθόντες εἰς τὴν οἰκίαν εἶδον
τὸ παιδίον μετὰ Μαρίας τῆς μητρὸς
αὐτοῦ, καὶ πεσόντες προσεκύνησαν
αὐτῷ καὶ ἀνοίξαντες τοὺς θησαυροὺς
αὐτῶν προσήνεγκαν αὐτῷ δῶρα, χρυσὸν
καὶ λίβανον καὶ σμύρναν. 12
Καὶ χρηματισθέντες κατ’ ὄναρ μὴ
ἀνακάμψαι πρὸς Ἡρῴδην, δι’ ἄλλης
ὁδοῦ ἀνεχώρησαν εἰς τὴν χώραν αὐτῶν.
(Mt 2,1-12)
Najstarszy
z Mędrców odzywa się w imieniu wszystkich. Tłumaczy Maryi, jak to
pewnej grudniowej nocy minionego roku zapłonęła na niebie nowa
gwiazda o wyjątkowym blasku. Żadne mapy nieba nie pokazywały
takiej gwiazdy ani nic o niej nie wspominały. Imię jej było
nieznane, nie miała bowiem nazwy. Narodziła się więc z łona Boga
i rozkwitła, ażeby oznajmić ludziom błogosławioną prawdę –
Boży sekret. Ludzie jednak nie zwrócili na nią uwagi, gdyż w ich
duszach było zepsucie. Nie wznosili oczu ku Bogu i nie umieli czytać
słów, które On – niech będzie błogosławiony na wieki –
kreśli ognistymi gwiazdami na sklepieniu nieba.
Oni
jednak ujrzeli ją i starali się pojąć jej wymowę. Wyrzekając
się dobrowolnie odrobiny snu koniecznego dla ciała, zapominając o
jedzeniu, zagłębiali się w badaniach Zodiaku. Układy gwiezdne,
czas, pora roku, dawne obliczenia i astronomiczne kombinacje
pozwoliły im znaleźć imię i ujawnić tajemnicę tej gwiazdy. Jej
imię: „Mesjasz”. Jej sekret: „Żyje Mesjasz, który przyszedł
na świat”. Wyruszyli więc w drogę, aby Go uczcić. Nic nie
wiedzieli o sobie nawzajem. Podróżując nocą przez góry i
pustynie, doliny i rzeki, dążyli ku Palestynie, bo gwiazda posuwała
się w tym kierunku. Dla każdego z nich, wyruszającego z trzech
odrębnych punktów ziemi, w taki sam sposób przesuwała się.
Spotkali się nad Morzem Martwym. Wola Boża tam ich połączyła.
Wyruszyli więc razem dalej, rozumiejąc się nawzajem, chociaż
każdy z nich mówił swoim odmiennym językiem. Nie tylko mogli się
nawzajem zrozumieć, lecz także – dzięki cudowi Wiecznego –
mogli w tym kraju mówić jego językiem.
Doszli
razem do Jerozolimy. Wiedzieli bowiem, że Mesjasz miał być Królem
Jerozolimy, Królem Żydów. Gwiazda jednak ukryła się na niebie
ponad tym miastem. Oni więc, ze złamanymi bólem sercami, zaczęli
badać siebie, żeby pojąć, w czym mogli Bogu uchybić. Uspokoiwszy
się jednak w swoich sumieniach, zwrócili się do króla Heroda z
zapytaniem, w jakim pałacu narodził się Król Żydów, któremu
właśnie przybyli się pokłonić.
Król
[Herod] zwołał więc przedniejszych kapłanów i uczonych w Piśmie
i zapytał ich o to, gdzie mógł narodzić się Mesjasz. Oni zaś
odpowiedzieli: „W Betlejem judzkim”.
Udali
się więc w kierunku Betlejem, a gdy tylko opuścili Święte
Miasto, gwiazda znowu ukazała się ich oczom. Poprzedniego wieczora
wzmogła blask i całe niebo zapłonęło. Kiedy zaś zatrzymała się
nad tym domem, połączyła w swoim płomieniu całe światło
pozostałych gwiazd. Zrozumieli więc, że znajdują się tu, gdzie
jest Boski Syn. Oddają Mu teraz chwałę i przynoszą skromne dary.
Przede wszystkim zaś ofiarowują serca, które nigdy nie ustały w
błogosławieniu Boga za otrzymaną łaskę i miłują Jego Syna,
którego Święte Człowieczeństwo oglądali. Potem mają powrócić,
żeby zdać sprawę królowi Herodowi. On bowiem także pragnie się
Jemu pokłonić.
«A
oto tutaj jest złoto należne królowi; oto kadzidło, jakie należy
się Bogu; a tu, o Matko, tutaj jest mirra. Twój Syn bowiem jest
Człowiekiem, a nie tylko Bogiem. Pozna więc gorycz ciała i
ludzkiego życia oraz nieuniknione prawo śmierci. Przez wzgląd na
naszą miłość wolałbym tych słów nie wypowiadać. Wolałbym
sądzić, że także w ciele jest wieczny, jak wieczny jest Jego
Duch. Jednak, o Niewiasto – jeżeli nasze pisma, a zwłaszcza
jeżeli nasze dusze się nie mylą – to On, Twój Syn, jest
Zbawicielem, Bożym Chrystusem. Dlatego właśnie będzie musiał –
dla zbawienia świata – przyjąć na Siebie zło tego świata... A
jedną z kar za nie jest śmierć. Żywica ta przeznaczona jest
właśnie na tę godzinę, aby Jego święte ciało nie zaznało
zgnilizny rozkładu i zachowało doskonałość aż do
zmartwychwstania. Niech przez wzgląd na ten dar pamięta o nas i
niech zbawi Swoje sługi, dając im Swe Królestwo. Ty, Matko,
powiedz Swemu Dziecku o naszej miłości, abyśmy zostali uświęceni.
Obyśmy, całując Jego stopy, sprowadzili na siebie niebiańskie
błogosławieństwo».
Maryja
– przezwyciężając przerażenie spowodowane słowami Mędrca,
pokrywając uśmiechem smutek powstały na myśl o pogrzebie –
podaje Dziecię. Kładzie Je w ramiona najstarszemu, który Je
całuje. Jezus go głaska. Potem podaje Dziecię innym. Jezus z
uśmiechem bawi się łańcuszkami i frędzlami. Przygląda się z
zaciekawieniem otwartej szkatule, pełnej czegoś żółtego i
błyszczącego. Śmieje się widząc, jak słońce tworzy tęczę,
padając na brylant pokrywy [naczynia] z mirrą.
Później
Mędrcy oddają Dziecię Matce i powstają. Maryja też wstaje.
Najmłodszy nakazuje sługom wyjść i wszyscy kłaniają się po
kolei. Trzej [Magowie] rozmawiają jeszcze przez chwilę. Nie
potrafią opuścić tego domu. W oczach mają łzy wzruszenia.
Zbliżają się w końcu do wyjścia, odprowadzani przez Maryję i
Józefa.
Dziecko
chciało zejść na ziemię i podaje małą dłoń najstarszemu z
trzech. Idzie, trzymane za rękę przez Maryję i jednego Mędrca,
pochylonego, żeby Go podtrzymywać. Jezus stawia niepewne dziecięce
kroczki. Śmieje się, dotykając nóżką smugi, rzucanej na
posadzkę przez słońce.
Dochodząc
do progu – trzeba pamiętać, że izba ciągnie się przez całą
długość domu – trzej żegnają się, klękając raz jeszcze,
żeby ucałować stopy Jezusa. Maryja, pochylona nad Dzieciątkiem,
ujmuje Jego rączkę i prowadzi ją, czyniąc znak błogosławieństwa
nad głową każdego Maga. Jest to już znak krzyża,133
który kreślą prowadzone przez Maryję paluszki Jezusa.
Trzej
schodzą potem ze schodów. Na placu czeka karawana, gotowa do
wymarszu. W zachodzącym słońcu lśnią ozdobne guzy przy
wędzidłach koni. Na placyku tłoczą się ludzie, żeby zobaczyć
niezwykłe widowisko.
Jezus
śmieje się, klaszcząc w rączki. Mama podniosła Go i oparła o
szeroki parapet, ograniczający podest schodów. Obejmuje Jezusa
ramieniem na wysokości Jego piersi, żeby nie spadł. Józef schodzi
wraz z trzema, a gdy wsiadają na konie i wielbłąda, przytrzymuje
każdemu strzemię.
Teraz
słudzy i panowie są już w siodłach. Dają hasło do wymarszu.
Trzej [Mędrcy] chylą się w ostatnim ukłonie aż do karków
wierzchowców. Józef kłania się, Maryja także i ponownie prowadzi
rączkę Jezusa w geście pożegnania i błogosławieństwa.134
(I, 56: 28 lutego 1944. A, 2091-2109)
133 Tau. Zob. Ez 9,4 oraz 6; Ap 7,2n; 9,4.
134 Inna relacja z przybycia Mędrców, o których opowiada właściciel
gospody w Betlejem, znajduje się w wydrukowanej przez „Vox
Domini” Księdze II „Poematu” (wizja nr 38).
Il
più vecchio dei Savi parla per tutti. Spiega a Maria che essi hanno
visto, una notte del passato dicembre, accendersi una nuova stella
nel cielo, di inusitato splendore. Mai le carte del cielo avevano
portato quell'astro e parlato di esso. Il suo nome non era
conosciuto, perché essa non aveva nome. Nata allora dal seno di Dio,
essa era fiorita per dire agli uomini una verità benedetta, un
segreto di Dio. Ma gli uomini non le avevano fatto caso, perché
avevano l'anima confitta nel fango. Non alzavano lo sguardo a Dio e
non sapevano leggere le parole che Egli traccia, ne sia in eterno
benedetto, con astri di fuoco sulla volta dei cieli.
Essi
l'avevano vista e si erano sforzati a capirne la voce. Perdendo
contenti il poco sonno che concedevano alle loro membra, dimenticando
il cibo, s'erano sprofondati nello studio dello zodiaco. E le
congiunzioni degli astri, il tempo, la stagione, il calcolo delle ore
passate e delle combinazioni astronomiche avevano a loro detto il
nome e il segreto della stella. Il suo nome: «Messia». Il suo
segreto: «Essere il Messia venuto al mondo». E si erano partiti per
adorarlo. Ognuno all'insaputa dell'altro. Per monti e deserti, per
valli e fiumi, viaggiando la notte, erano venuti verso la Palestina,
perché la stella andava in tal senso. Per ognuno, da tre punti
diversi della terra, andava in tal senso. E si erano trovati poi
oltre il Mar Morto. Il volere di Dio li aveva riuniti là, ed insieme
avevano proceduto, intendendosi, nonostante ognuno parlasse la sua
lingua, e intendendo e potendo parlare la lingua del Paese per un
miracolo dell'Eterno.
E
insieme erano andati a Gerusalemme, poiché il Messia doveva essere
il Re di Gerusalemme, il Re dei giudei. Ma la stella si era celata,
sul cielo di quella città, ed essi avevano sentito frangersi di
dolore il loro cuore e si erano esaminati per sapere se avevano
demeritato di Dio. Ma avendoli rassicurati la coscienza, si erano
rivolti a re Erode per chiedergli in quale reggia era il nato Re dei
giudei che essi erano venuti ad adorare. E il re, convocati i
principi dei sacerdoti e gli scribi, aveva chiesto dove poteva
nascere il Messia. Ed essi avevano risposto: «A Betlemme di Giuda».
Ed
essi erano venuti verso Betlemme e la stella era riapparsa ai loro
occhi, lasciata la Città santa, e la sera avanti aveva aumentato gli
splendori – il cielo era tutto un incendio – e poi si era
fermata, adunando tutta la luce delle altre stelle nel suo raggio,
sopra questa casa. Ed essi avevano compreso esser lì il Nato divino.
Ed ora lo adoravano, offrendo i loro poveri doni e più che altro
offrendo il loro cuore, che mai avrebbe cessato di benedire Iddio
della grazia concessa e di amare il suo Nato, di cui vedevano la
santa Umanità. Dopo sarebbero tornati a riferire al re Erode, perché
egli desiderava adorarlo esso pure.
«Ecco
intanto l'oro come a re si conviene possedere, ecco l'incenso come a
Dio si conviene, ed ecco, o Madre, ecco la mirra, poiché il tuo Nato
è Uomo oltre che Dio, e della carne e della vita umana conoscerà
l'amarezza e la legge inevitabile del morire. Il nostro amore
vorrebbe non dirle, queste parole, e pensarlo eterno anche con la
carne come eterno è lo Spirito suo. Ma, o Donna, se le nostre carte,
e più le nostre anime, non errano, Egli è, il Figlio tuo, il
Salvatore, il Cristo di Dio, e perciò dovrà, per salvare la terra,
levare su Sé il male della terra, di cui uno dei castighi è la
morte. Questa resina è per quell'ora. Perché le carni, che son
sante, non conoscano putredine di corruzione e conservino integrità
sino alla loro risurrezione. E per questo nostro dono Egli di noi si
ricordi, e salvi i suoi servi dando loro il suo Regno». Per intanto,
per esserne santificati, Ella, la Madre, dia il suo Pargolo «al
nostro amore. Che baciando i suoi piedi scenda in noi benedizione
celeste».
Maria,
che ha superato lo sgomento suscitato dalle parole del Sapiente e ha
celato la tristezza della funebre evocazione sotto un sorriso, offre
il Bambino. Lo pone sulle braccia del più vecchio, che lo bacia e ne
è accarezzato, poi lo passa agli altri due.
Gesù
sorride e scherza colle catenelle e le frange dei tre, e guarda
curiosamente lo scrigno aperto pieno di una cosa gialla che luccica,
e ride vedendo che il sole fa un arcobaleno battendo sul brillante
del coperchio della mirra.
Poi
i tre rendono a Maria il Bambino e si alzano. Si alza anche Maria. Si
inchinano a vicenda, dopo che il più giovane ha dato un ordine al
servo, che esce. I tre parlano ancora un poco. Non sanno decidersi a
staccarsi da quella casa. Lacrime di emozione sono negli occhi.
Infine si dirigono all'uscita, accompagnati da Maria e Giuseppe.
Il
Bambino ha voluto scendere e dare la manina al più vecchio dei tre,
e cammina così, tenuto per mano da Maria e dal Savio, che si curvano
per tenerlo per mano. Gesù ha il passetto ancora incerto
dell'infante e ride picchiando i piedini sulla striscia che il sole
fa sul pavimento.
Giunti
alla soglia – non si deve dimenticare che la stanza era lunga
quanto la casa – i tre si accomiatano inginocchiandosi ancora una
volta e baciando i piedini di Gesù. Maria, curva sul Piccino, gli
prende la manina e la guida, facendole fare un gesto di benedizione
sul capo di ogni singolo Mago. È già un segno di croce tracciato
dalle ditine di Gesù, guidate da Maria. (Che è il “Tau”.
Lettera dell’alfabeto greco a forma di croce,
il “tau” è il segno dei salvati indicato in: Ezechiele 9, 4-6.
Lo incontreremo ancora, per esempio nel Vol 6 Cap 397, 413, nel Vol 7
Cap 491, nel Vol 9 Cap 567 e nel Vol 10 Cap 635)
Poi
i tre scendono la scala. La carovana è già li pronta che attende.
Le borchie dei cavalli splendono al sole del tramonto. La gente si è
affollata sulla piazzetta a vedere l'insolito spettacolo.
Gesù
ride battendo le manine. La Mamma lo ha sollevato e appoggiato al
largo parapetto che limita il pianerottolo e lo tiene con un braccio
contro il suo petto perché non caschi. Giuseppe è sceso con i tre e
regge ad ognuno la staffa mentre salgono sui cavalli e sul cammello.
Ora
servi e padroni sono tutti a cavallo. L'ordine di marcia viene dato.
I tre si curvano fin sul collo della cavalcatura in un ultimo saluto.
Giuseppe si inchina, Maria pure e torna a guidare la manina di Gesù
in un gesto di addio e di benedizione. (1,34)
Przekład
polski Ewangelii: Biblia Tysiąclecia, wyd. V, Pallottinum,
Poznań 2007 (Mt, Mk, Łk: tłum. o. Walenty Prokulski TJ; J: tłum.
ks. Jan Drozd SDS)
Zapis grecki: wyd. Nestle-Aland 28
Przekład polski Poematu Boga-Człowieka napisanego przez Marię Valtortę: Ewa Bromboszcz (I-IV, VI-VII), ks. Michał Kaszowski (V), Vox Domini, Katowice (I: bez roku, II: 2010, III, cz. 1-2: 2000, cz. 3-4: 2002, IV, cz. 1-2: 2003, cz. 3-4: 2004, cz. 5-6: 2005, V: 2000, VI: 1998, VII: 1999)
Zapis włoski: Maria Valtorta, L’Evangelo come mi e' stato rivelato, Edizioni Paoline, Pisa 2001
Zapis grecki: wyd. Nestle-Aland 28
Przekład polski Poematu Boga-Człowieka napisanego przez Marię Valtortę: Ewa Bromboszcz (I-IV, VI-VII), ks. Michał Kaszowski (V), Vox Domini, Katowice (I: bez roku, II: 2010, III, cz. 1-2: 2000, cz. 3-4: 2002, IV, cz. 1-2: 2003, cz. 3-4: 2004, cz. 5-6: 2005, V: 2000, VI: 1998, VII: 1999)
Zapis włoski: Maria Valtorta, L’Evangelo come mi e' stato rivelato, Edizioni Paoline, Pisa 2001
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz