Księga
pierwsza
II–4.
VI–14.
Prawo wieczne jest zasadą praw doczesnych
IX–19.
X–20.
Tylko wolna wola może skłonić rozum do
służenia namiętności
XI.
XII–24.
XIV–30.
Dlaczego szczęście jest udziałem niewielu,
choć wszyscy go pragną
XV–31.
Szczęśliwość a prawo wieczne
II–4.
IV–10.
Przedmiot poznania zmysłu wewnętrznego a
rozumu
V–11.
Nadrzędna rola zmysłu wewnętrznego wobec
zmysłów zewnętrznych
VI–13.
Nadrzędna rola rozumu w
stosunku do zmysłu wewnętrznego
IX–25.
Czym jest mądrość. Mądrość a prawda
X–28.
Światło mądrości jest wspólne dla
wszystkich mędrców
XIII–35.
Prawda jako źródło szczęśliwości
XV–39.
Konkluzja
V–12.
Bogu należy się chwała za wszystkie Jego
dzieła
VII–20.
Byt jest przedmiotem miłości także
ludzi nieszczęśliwych
IX–24.
Niedola dusz grzeszących przyczynia
się do doskonałości wszechświata
X–29.
Grzech pierworodny, kara i odkupienie
XI–32.
Wszelkie stworzenie, sprawiedliwe czy
grzeszne, przyczynia się do porządku
całości
XII–35.
Żaden grzech, nawet grzech wszystkich
aniołów, nie byłby zdolny naruszyć
porządku
XIII.
Wszelka natura jest dobra
XIV–39.
Nie każde zepsucie zasługuje na
naganę
XV–42.
Nie każda wada jest zawiniona
XVII–47.
Wola jest pierwszą i jedyną przyczyną
grzechu
XVIII–50.
Czy grzechem jest to, przed czym nie można się
ustrzec
XX–55.
Sprawiedliwość i miłosierdzie Boże a kara za
grzech pierworodny
XXI–59.
Właściwe pojęcie Boga, jako naszego celu, jest
ważniejsze niż rozstrzygnięcie problemu pochodzenia dusz ludzkich
XXIII–66.
Przedwczesna śmierć i cierpienia dzieci nie są
sprzeczne z porządkiem
XXIV–71.
Grzech pierwszego człowieka. Mądrość, rozum,
głupota
I.
Grzech i jego źródła
I–1.
Bóg nie stworzył zła
III–6.
Namiętność jako źródło zła moralnego
IV–9.
Namiętność –
źródło zła moralnego – polega na
przywiązaniu do rzeczy, które można utracić
V–11.
Prawo doczesne a prawo wieczne
II.
Wolna wola jako źródło grzechu
VII–16.
Życie a świadomość
VIII–18.
Rozum, który daje człowiekowi przewagę nad
zwierzętami, powinien być czynnikiem dominującym w jego naturze
III.
Wolna wola a szczęśliwość
XI–22.
Dobrowolne służenie namiętnościom ściąga
słuszną karę
25.
Czym jest dobra wola
XIII–27.
Wolna wola a cztery cnoty kardynalne
XVI–34.
Zebranie wniosków
Księga
druga
Wstęp
I–1.
Czy
wolna wola pochodzi od Boga
Dowód
na istnienie Boga
1.
Różne stopnie doskonałości bytów
III–7.
Istnienie, życie, rozum
8.
Zmysły zewnętrzne, zmysł wewnętrzny,
rozum
14.
Czy istnieje wyższy od rozumu byt,
którego nic nie przewyższa
VII–15.
Różne przedmioty doznań zmysłowych
VIII–20.
Liczby i ich niezmienne zasady stanowią
przedmiot poznania rozumu, dostępny dla wszystkich istot rozumnych
27.
Czy mądrość jest wspólnym dobrem
wszystkich istot rozumnych. Prawda a
najwyższe dobro
XI–30.
Mądrość a liczba
XII–33.
Prawda, jedna i niezmienna,
góruje nad rozumem
37.
Prawda jako źródło wolności i
bezpieczeństwa
2.
Każde dobro pochodzi od Boga
40.
Czy można znać mądrość nie będąc
jeszcze mądrym
XVI–41.
Mądrość objawia się we wszystkich rzeczach
dzięki liczbom
XVII–45.
Wszelkie dobro i doskonałość pochodzą od
Boga
3.
Wolna wola należy do dóbr
XVIII–47.
Wolna wola a dobra cielesne
49.
Trzy stopnie dóbr. Wolna
wola należy do pośrednich
51.
Wolna wola, posługując się wszystkim,
posługuje się również sama sobą
52.
Rola wolnej woli w osiągnięciu
szczęśliwości
XX–54.
Źródłem zła jest niewłaściwy wybór
wolnej woli
Księga
trzecia
Wstęp
I–1.
Ruch, przez
który dusza odwraca się od niezmiennego dobra, jest
własnym poruszeniem duszy, dobrowolnym i dlatego zawinionym
1.
Grzech a „przedwiedza” Boża
II–4.
„Przedwiedza” Boża nie odbiera ludziom
wolnej woli
2.
Grzech a Opatrzność Boża
III–6.
Mimo że Bóg zna przyszłość, grzeszymy
dobrowolnie, nie z przeznaczenia
IV–9.
Kara za grzechy, jako popełniane dobrowolnie,
jest sprawiedliwa
14.
Wolna wola, choć może być sprawcą
grzechu, jest dobrem w ogólnym porządku
bytów
3.
Zagadnienia różne
VI–18.
Kłamstwem jest twierdzenie „Wolę
nie istnieć w ogóle, niż być
nieszczęśliwym”
VIII–22.
Żaden człowiek, nawet samobójca, nie
wybiera niebytu, bo wybór musi mieć
pewny przedmiot, którym nie może być nicość
XVI–45.
Grzechu nie można przypisać Stwórcy
51.
Czy nieświadomość usprawiedliwia
grzech
XIX–53.
Niewiedza i bezsilność – skutki grzechu
pierworodnego
56.
Pochodzenie dusz ludzkich a grzech
pierworodny
XXII–63.
Jeśli nawet niewiedza i trudności są naturalnym
stanem duszy ludzkiej, Stwórcy duszy należy się chwała
69.
Cierpienia zwierząt a porządek
XXV–74.
Psychologia grzechu Adama i grzechu szatana. Pycha jest źródłem
wszelkiego grzechu
77.
Zakończenie
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz