10 A jeśli może odpowie, że Boskie wezwanie i groźba skłaniają
go, by został chrześcijaninem, to sam nadarza nam najpiękniejszy
wstęp do rozpoczęcia od tego, jak wielką troskliwością Bóg nas
otacza. Bo w istocie od takich cudownych wydarzeń lub snów należy
przenieść jego zamysły na jeszcze bezpieczniejszą drogę i
pewniejsze wyroki Pisma, aby, zanim do Pisma św. przylgnie, poznał,
jak miłosiernie owo wezwanie zostało do niego właśnie skierowane.
I oczywiście wskazać mu trzeba teraz na to, że Pan nasz nie
upominałby go ani wzywał, by przyjął chrześcijaństwo i został
wcielony do Kościoła, ani takiemi znakami, czy objawieniami
pouczał, gdyby nie chciał prowadzić go bardziej niezawodną i
pewną drogą, w Piśmie św. przygotowaną, na której nie szukać
widocznych cudów, lecz spodziewać się świata niewidzialnego, nie
na śnie, lecz na jawie będzie napominany.
Następnie
rozpocząwszy już stąd, że Bóg stworzył wszystko bardzo dobrze,1
należy doprowadzić wykład, jak już powiedzieliśmy, aż do
obecnych czasów Kościoła, a to w ten sposób, ażebyśmy przez
podanie przyczyn i uzasadnień poszczególnych [s.
15>] rzeczy i zdarzeń wykładanych, odnieśli je do
owego celu umiłowania, którego nie powinien spuszczać z oka ani
działacz ani nauczyciel. Jeśli bowiem w nieprawdopodobnych
opowieściach poetów, zmyślonych dla zadowolenia tych serc, których
pokarm stanowią banialuki, tak zwani dobrzy krytycy usiłują
wskazać jakiś dodatni kierunek, chociaż i ten sam w sobie jest
marny i żądny strawy tego świata, to ileż większa nam
przezorność przystoi, aby owe prawdy wykładane, bez podania ich
własnych przyczyn ujęte, znajdowały wiarę nie dla czczej
przyjemności albo nawet zgubnej namiętności? Nie możemy jednak
tych przyczyn rozwijać tak, by serce nasze i język, opuściwszy
ciągłość wykładu, zaplątały się w węzły trudniejszych
rozpraw, lecz by sama prawdziwość użytego uzasadnienia była jak
złoto, szereg pereł wiążące, jednak nie mieszające żadnem
nieumiarem porządku ozdoby.
VI. Początek katechizmu i wykład od historji stworzenia świata, aż do obecnych czasów Kościoła.
1 Rdz 1,3.
Z
dzieła św. Augustyna: De
Catechizandis redibus
Przekład:
ks. Władysław Budzik
Wydanie:
Jan Jachowski, Poznań 1929
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz