CZĘŚĆ
PIERWSZA: Teoretyczne omówienie treści
katechizmowej i jej zastosowanie do stanu i poziomu umysłowego
katechumenów.
I.
Na prośbę diakona z Kartaginy pisze, w jaki sposób nieumiejętnych
nauczać katechizmu.
II.
Często kazanie, które podoba się słuchaczowi, nie podoba się
mówiącemu je kaznodziei. Skąd to pochodzi.
III.
Zupełność wykładu, który ma być przeprowadzony, w nauczaniu
katechizmu. Kierować go należy do celu miłości. Zamiarem Starego
Pisma zalecenie Chrystusowego przyjścia, którego celem miłość.
Chrystus Pan więc ośrodkiem i ogniskiem całej nauki.
IV.
Szczególna przyczyna przyjścia Chrystusowego, to zalecenie miłości.
Do miłości odnosić należy to, co z Pisma o Chrystusie wykłada
się w katechiźmie.
V.
Przychodzącego na naukę katechizmu należy wybadać, w jakim celu
chce zostać chrześcijaninem.
VI.
Początek katechizmu i wykład od historji stworzenia świata, aż do
obecnych czasów Kościoła.
VII.
Po skończeniu tych wykładów należy położyć nacisk na
zmartwychwstanie, sąd i niektóre inne prawdy.
VIII.
W jaki sposób i wykształconych nauczać katechizmu.
IX.
W jaki sposób postępować z tymi, którzy zwyczajne mają
wykształcenie. Głosem do Bożych uszu jest wzniesienie ducha.
CZĘŚĆ
DRUGA: O nabyciu
zamiłowania do pracy katechetycznej.
X.
Otóż o nabyciu owej radosnej ochoty. Sześć przyczyn wywołujących
niechęć u tego, który naucza katechizmu. Lekarstwo przeciw
pierwszej przyczynie zniechęcenia.
XI.
Lekarstwo przeciw drugiej przyczynie zniechęcenia.
XII.
Lekarstwo przeciw trzeciej przyczynie zniechęcenia.
XIII.
Lekarstwo przeciw czwartej przyczynie zniechęcenia. W jaki sposób
ożywić słuchacza znużonego słuchaniem lub staniem. Zwyczaj
słuchania słowa Bożego siedząco przyjęty w niektórych
kościołach.
XIV.
Lekarstwo przeciw piątej przyczynie zniechęcenia, a przeciw szóstej
pierwsze lekarstwo i drugie.
XV.
Według różnicy osób należy stosować przemówienie.
CZĘŚĆ
TRZECIA: Praktyczne
przykłady dłuższego i krótszego przygotowania katechumenów.
XVI.
Przykład przemowy katechety. Zaczerpnięcie początku od chwalebnego
postanowienia przyjęcia religii chrześcijańskiej przez wzgląd na
przyszły pokój. Pokoju nie należy szukać w przedmiotach
niepokoju. Nie w bogactwach ani zaszczytach. Poszukiwacze pokoju w
rozkoszach ciała i widowiskach.
XVII.
Przygana temu, który chce być chrześcijaninem dla korzyści
doczesnej. Chrześcijanin prawdziwy wyznaje religię dla dostąpienia
przyszłego pokoju. Przejście do wykładu tego, w co należy
wierzyć. Poco Syn Boży stał się Człowiekiem.
XVIII.
W co należy wierzyć o stworzeniu człowieka i całego świata.
Umieszczenie człowieka w raju. Dlaczego człowiek został stworzony,
skoro grzech jego był przewidziany. Upadek człowieka i anioła
wcale nie przynosi ujmy Bogu.
XIX.
W Kościele źli i dobrzy na końcu będą rozdzieleni. Dwa państwa
od początku rodzaju ludzkiego. Tajemnica potopu i Skrzyni
Przymierza. O Abrahamie i narodzie izraelskim, którego słowa i
czyny były proroctwami.
XX.
Niewola Izraelitów w Egipcie, wybawienie i droga przez Morze
Czerwone [u Budzika mylnie „Czarne” – J.Sz.]. Obraz Chrztu.
Ofiara baranka obrazem męki Pańskiej. Prawo napisane palcem Bożym.
Jeruzalem obrazem państwa niebieskiego.
XXI.
Co oznacza niewola babilońska i jej dzieje. Jaka była wolność,
wrócona po niewoli babilońskiej.
XXII.
Sześć okresów świata. Szósty okres od przyjścia Chrystusa.
Chrystus objawiając Nowy Testament wiecznego Przymierza, uczy nas
przez Swój przykład gardzić ziemskiemi zabiegami. Narodzenie,
życie i śmierć Chrystusa.
XXIII.
Zesłanie Ducha Świętego 50 dnia po zmartwychwstaniu Chrystusa.
Przez nauczanie apostolskie nawrócenie Żydów i ich pragnienie
życia ewangelicznego. Kościoły założone wśród pogan przez
Pawła.
XXIV.
Kościół jako winorośl, rozwija się i oczyszcza. Na podstawie
tego, co widzimy, że się spełniło, wierzmy w to, co
przepowiedziano, że się spełni, zwłaszcza w przyszły sąd.
XXV.
Zaszczepienie wiary w zmartwychwstanie. Śmierć wieczna w mękach.
Życie wieczne świętych. Należy się wystrzegać nietylko pogan,
Żydów i heretyków, lecz także złych chrześcijan. Łączność
niech będzie z dobrymi, ale nadziei w nich pokładać nie trzeba.
XXVI.
Wtajemniczenie katechumena i wyłożenie znaków. Pouczenie niekiedy
krótsze. Rozpoczęcie innego krótszego pouczenia. Zesłanie Syna
Bożego, abyśmy byli uwolnieni od śmierci, która przyszła przez
Adama.
XXVII.
Wypełnienie proroctwa Starego Przymierza widzimy w Kościele. Stąd
wzmacnia się wiara w resztę tego, co w przyszłości ma się
wypełnić – to jest zmartwychwstanie i sąd ostateczny. Należy
się strzec pokus, grożących od złych, znajdujących się w
Kościele. Łączność z dobrymi. Nadzieja w Bogu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz